Twitter

Frågor och svar.

PERSONLIGT

Hur säger du Kex?
- Som det stavas. Chex låter ju helskumt!

Hur säger du Kaviar?
- Kavviar (eller som det stavas?). Inte kaviár ;)

Hur säger du Terapeut? ;)
- Haha! Numera säger jag terrapeft. Eller jag försöker iaf ^^

Vad har du för mobil ? :D
-  Sony Ericsson K750i. Har haft den i snart 2 år (imorgon). Funkar prima (oftast)!

Har du en riktig gran eller en i plast hemma ?
- Plast (tråkigt nog).

Vilken vacker bild! Vart bor du, eftersom du har så mkt snö :)
- Tack! :) Jag bor i Skellefteå (ligger mellan Piteå och Umeå).

Om du vore en grönsak, vad skulle du då vara för sort? :)
- Jag har svårt att tänka mig som en grönsak, haha :P Men eftersom man ändå inte lär ha så mycket till liv som grönsak, är det kanske lika bra att vara en populär en ^^ Typ gurka eller något.


BLOGGEN

Vad är roligast med att blogga ?
- Helt klart all positiv respons man får!

Vad fick dej att börja blogga ?
- Jag hade börjat läsa några bloggar och blev själv sugen på att starta en blogg. Såg det mest som en kul grej och något man kan titta tillbaka på när man blir äldre :)



FOTO

Hur ofta fotar du? Varje dag? Ett par gånger i veckan? Och min andra fråga, har du gått något utbildning i ämnet? Eller är du helt själv lärd? Älskar din blogg btw! Tycker att du är grymt bra! Kram kram
- Det är väldigt olika från vecka till vecka, så jag har inget direkt svar. Varje dag är det i alla fall inte. Några få gånger under första terminen på gymnasiet fick jag lära mig lite grunder (bländare, slutare, iso osv.). Sedan valde jag Fotografisk bild A till tvåan och den kursen var mer djupgående även om det blev en hel del repetitioner i början. För utom det vanliga gick vi b la. igenom ljussättning och kompositioner. Med andra ord kan man säga att jag lärde mig ganska mycket i den kursen :) Tack! Jättekul att höra :D


Vad ska införskaffas nästa gång till din utrustning? :)
- Det lutar åt ett ljustält, men man vet aldrig ;)

När jag har lång slutartid (typ. 30sek.) blir bilden jätte ljus!!.. och jag har inställningen S och testat M som alla säger :/ Vet du hur man kan göra? :)
- Problemet uppstod troligast för att du hade ett för stort bländartal i förhållande till slutartiden. Fotade du mitt på dagen? När man fotar med en sådan lång slutartid som 30 sekunder behöver det oftast vara lite mörkare (om man inte använder ett speciellt filter). Mitt råd är att du testar dig fram genom att välja lägsta ISO, blända ner och se vad som händer. Jag kan inte säga exakt vilket bländartal du ska ha då jag inte vet vad du fotar i för ljus. Om du tycker det blir för svårt att göra det helt manuellt tycker jag att du ska välja inställningen Tv (om du har Canon). Det kanske är den som heter S på Nikon (eftersom du nämnde det). Har du på den inställningen ställer du själv in slutartiden så väljer kameran ett lämpligt bländartal i förhållande till tiden :)

Hoppas mitt svar var till hjälp. Annars kan du maila mig på [email protected] så ska jag försöka hjälpa dig så gott jag kan :)


Vad betalade du för din 450d och vart köpte du den?
- Jag betalade 7999 kr för kameran tillsammans med kitobjektiv. Jag beställde det på cyberphoto :)

Vad har du för objektiv och kan du visa något foto från varje objektiv? :)
- Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS (kitobjektivet)
- Canon EF 50/1,8 ll (till salu)
- Canon EF 50/1,4 USM (nyinköpt)
- Tamron SP FS 90/2,8

Bilder kan jag söka upp senare. Jag har det lite stressigt just nu :/

När ska du sälja objektivet? :)
- Så snart som möjligt! Har inte bestämt än om jag ska ha en liten budgivning eller om jag ska sätta ett fast pris med först till kvarn. Vad tycker ni?


Sebban

Haha :P

2008-12-23 @ 21:48:28
URL: http://sabbaa.se
n i c c e e

G O D J U L ! :)

2008-12-23 @ 22:06:07
URL: http://niccee.blogg.se/
Anonym

Det hjälpte mig!! :D :D

TACK SÅ JÄTTE MYCKET :)

2008-12-23 @ 22:20:26
Tess

Jag säger kavvjarr!

2008-12-23 @ 22:42:40
URL: http://xsessan.blogg.se/
Fatima

Hah, fast du? Det är inte smart att vara gurka, visst man är populär. Men det är den enda grönsaken som alla älskar lixom, inte alls bra. Man blir upkäken direkt O__O

2008-12-28 @ 00:56:55
URL: http://drilltjejen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback