Twitter

Frågor - Fotorelaterat


Hur lärde du dig fota?
- Det beror på hur man ser på den frågan. Fota kan ju vara att bara knäppa en bild utan några speciella inställningar och det lärde man sig ju snabbt redan som liten. Om du tänkte mer på det här med mer avancerade inställningar och sådant så lärde jag mig det i början av ettan då vi gick en kurs som hette medieproduktion. Kursen var indelad i 2 delar på 2 terminer, grafiska och rörlig bild, och det var i den grafiska delen jag lärde mig om systemkameror och fick testa på att fota med olika inställningar. Innan hade jag bara fotat med min digitalkamera där man endast kunde ställa in fotograferingslägen som porträtt, landskapsfoto osv. Sedan gick jag en kurs nu i 2an som heter fotografisk bild A, det blev en hel del repetitioner av det man hade lärt sig i ettan men jag hade glömt bort endel så det var nog en bra repetition. Längre fram i kursen fick vi lära oss mer saker som bildkomposition, ljusättning osv. :)

När började du fota?
- Fota har jag gjort i ganska många år. Köpte min första digitalkamera 2004 i samband med att vi skulle åka utomlands och det var väl då jag började fota med digitalkamera. Första gången med systemkamera var på den där kursen i ettan (2006) som jag nämnde ovan.

Är fotgraferandet bara en hobby? :)
- Ja, än så länge iallafall :)

Några bra tips för att lära sig ta bra bilder, utan systemkamera? ^^
- Nog har jag många bra tips att komma med :) Först och främst kan man fundera på om det är någon känsla man vill förmedla med bilden. Vill du att den ska ge en lugn och harmonisk känsla så kan man välja en neutral bakrund. En liggande bild ger också en lugnare känsla än en stående. Välj gärna att fota från vinklar vi inte är vana vid, det gör bilden intressantare. Motivet behöver inte heller alltid ligga i mitten av bilden, testa istället att lägga det mer åt höger eller vänster/upp eller ned, det gör bilden mer spännande och de olika ytorna får spela mot varandra :) Sedan kan jag även nämna att en bild behöver inte ha superskärpa för att vara en bra bild :)

Kommer kanske skriva ett inlägg som är mer djupgående om det där sedan eftersom det finns så mycket att säga :)

Ungefär hur mycket redigerar du dina bilder? mycket eller bara det gamla vanliga att dra lite i kontraster och ändra nyans/mättnad osv?
- Jag gör en väldigt enkel redigering på bilderna. Oftast är det bara att jag förbättrar färgerna och kontrasterna som brukar bli lite matta/blaskiga i originalbilden. Förr älskade jag att redigera mina bilder mycket, det blev nästan för mycket ibland. Nu stävar jag mer efter naturliga och kontrastrika bilder :)

Bästa bilden respektive sämsta som du tagit(vad DU tycker)?
- Ingen aning om vilken som är den bästa bilden jag tagit. Den sämsta är nog raderad för länge sedan, vilken den nu var^^

Hur presterar 50/1.8 ? Det är ju sjukt fult och plastigt.
- Det där är nästan samma sak som att säga att utsidan speglar insidan. För mig gör det inget att det är "fult och plastigt", huvudsaken är väl endå hur själva optiken fungerar? Nu har jag ju bara haft den en dag så jag kan inte uttrycka mig så mycket om prestandan ännu, men förmodligen kommer det en recension senare:)

Nils ''niccee' Svensson

Gillar bilderna! Ha en bra helg! =D

2008-06-13 @ 11:33:14
URL: http://niccee.blogg.se/
emma

tack för alla små tips :) kan hjälpa ,ycket. om det finns när jag börjar gymnasiet ska jag nog också ta och gå en sån där fotokurs ;)

bilderna ovan var väldigt fina!

2008-06-13 @ 15:38:42
URL: http://emmadowntown.blogg.se/
Junitjej

Vackra bilder!!!

2008-06-13 @ 23:26:40
URL: http://junitjejen.se
S a r a

Grafisk design? :P haha, Medieproduktion ;)

2008-06-14 @ 17:43:31
URL: http://saaramarklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback