Twitter

Just nu.



Jag är ledsen över att behöva skriva detta, men jag mår inte speciellt bra. Motivationen att fota ligger på noll, nya datorn har gett mig en del negativa överraskningar och mitt hopp om att de ska lösas sjunker, vill blogga men har inget kul att komma med och jag känner mig bara allmänt nere.

En av de saker jag tycker är jobbigast just nu är problemen med nya datorn. Jag är inte nog bra för att kunna lösa dessa själv och jag börjar tveka på om Mac verkligen är det bästa för mig. Ena stunden saknar jag att använda PC medan jag andra stunden faktiskt gillar Mac inom vissa områden. Har fått hjälp av en  snäll PC användare som egentligen hatar Mac, men det gör ju inte situtaionen bättre precis. Nu måste jag därför försöka hitta erfarna Mac-användare som kan hjälpa mig. Det känns fel att låta en hjälpa mig med allt, och det är ju bättre ju fler jag kan få hjälp av.

Frågan är bara hur länge till jag orkar hålla hoppet uppe...

Fotograf Sara Marklund

Kan man må dåligt över en dator?

2009-12-15 @ 21:15:57
URL: http://saraamarklund.blogg.se/
Mimmi

Du kan mejla mig om du har några frågor angående mac!

2009-12-15 @ 21:20:34
Elin

Hoppas det löser sig, tyvärr kan jag inte hjälpa dig då jag är SÄMST på datorer. Spelar ingen roll vilken sort det är:P

2009-12-15 @ 21:29:41
Linda

Tråkigt att det inte går som du vill med nya datorn. Jag hoppas verkligen att det löser sig och att du hittar motivationen till allting igen. Ta hand om dig, tjejen!

2009-12-15 @ 21:39:12
URL: http://redish.blogg.se/
Guro

Bare du lærer deg mac` en, så skal du se at du aldri vil bruke PC igjen.

Been there, done that!

2009-12-15 @ 21:50:02
URL: http://guro93.blogg.no
Jacob

Hej igen...



Kom igen nu! Du ska såklart kunna lösa dina problem. Släng till mig på MSN om du vill ha "snabbare" hjälp eller sådär, finns online i princip hela dagarna (även på jobbet). Så det är bara att skriva. Det mesta går att lösa. Hör av dig, så kör vi!



Inte deppa ihop nu. Du har just gjort ett av ditt livs bästa datorköp, damnit! :D



/Jacob.

2009-12-16 @ 13:37:45
URL: http://whore.blogg.se/
Jacob

Hej hej.



Nu ska vi inte vara sådär negativa. Det finns en anledning till varför en större del av världens fotografer, filmredigerare, grafiker o.s.v. jobbar med Mac!



Vet inte vart det finns någon lista på format och sådär. Men jag lovar att både Premiere Pro och Final Cut stödjer alla format (i princip). T.ex kör jag Premiere Pro här på jobbet... kan ju ge dig en lite snabb lista... man kan både importera, öppna och exportera:



Aif, Aiff, Asnd, Avi, Dlx, M2a, M2p, M2v, Mpeg, Mpg, 264, 3gp, aac, ac3, avc, f4v, flv, mp3, mp4, mov, qt, pict, gif, swf, o.s.v, o.s.v, o.s.v. Jag har ALDRIG haft några som helst format-problem i Premiere. Och alla säger ju att Final Cut spöar Premiere med hästlängder... jag är dock är dåligt insatt i det för att kunna uttala mig...



Sedan har ju Premier automatiska drivrutiner för att kunna driva i princip vilka kameror som helst via FireWire. Då kan du med andra ord i princip "spela" in materialet, när du "playar" med din kamera - Dvs att du aldrig få några problem vad du än spelar in på. Jag använde som sagt en videokamera med DV-band (liknande små videoband) och en kamera med minneskort som automatiskt sparade filerna i AVI.



Man får ha lite tålamod när man ska lära sig ett helt nytt operativsystem. Du kommer lätt att palla det!



Som sagt; om du vill ha snabbare tips och råd, så släng till mig på MSN: [email protected]



2009-12-16 @ 15:47:46
URL: http://whore.blogg.se/
Isabella

åh, hoppas du får upp motivationen snart !! Tänk vad datakrångel ställer till det. Men skönt att det är datorn som krånglar och inte din hälsa som ballar ur, kan ju kanske hjälpa att tänka lite så! :)

2009-12-16 @ 16:49:03
URL: http://isav.blogg.se/
Ida

varsågod! :)



hoppas att du känner dig bättre snart. datorer kan verkligen vara jobbiga.. minns bara då min kraschade... huvva..

2009-12-17 @ 01:09:44
URL: http://adara.blogg.se/
Sandra

Va trist att kanna du fått en liten bad start med din nya van :( Om du varit en inbiten PC-anvandare innan, ar det klart det kommer ta lite tid innan det kanns som allt lossnar och du lar dig macens 'språk' och geniala fardigheter. Tank bara på att inte 'gora om' din nya van till att likna din gamla, for det ar inte det som ar poangen med MAC. Forsok se det som en nystart istallet, for dig, for din blogg och for all gladje du kommer ha av datorn nar du val kanner ni kommunicerar med varann (haha du har fått ett levande vasen hem på posten alltså) Skickar massa uppmuntran, det lossnar serru! No worries! Men rådet kanske ar att inte snacka med hata-MAC-det-ska-va-PC-kompisar for hjalp :)

2009-12-17 @ 12:05:56
URL: http://misscandra.blogg.se/
Elin

Ojoj du måste fått ett udda exemplar om du har en massa problem! Har haft tre olika macdatorer (både stationära och bärbara) under cirka 5 års tid och inte haft några problem alls!



Det där med färgerna kommer du bara få lära dig att leva med, för det har med webläsare att göra. Jag tycker allt ser helfel ut på PC haha!



Lycka till med Macen!

2009-12-21 @ 23:29:11
URL: http://www.elinhofmann.se
Deniesé

Riktigt fin blogg du har !! :D

2009-12-22 @ 16:33:52
URL: http://liketolive.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback