Twitter

Frågor & svar - Foto.




Drömutrustning?
Som jag sagt tidigare - drömutrustningen finns bara i mina drömmar;)

Har du en standardredigering?
Ja, till viss del. Jag börjar alltid med att "grudredigera" bilden i Camera Raw, och då är det några reglage jag i princip alltid ändrar i. Sedan har jag oftast en standardredigering i photoshop också, i alla fall när det kommer till porträtt.

Jobbar du med foto inom 5 år?
Kanske lite vid sidan om något annat jobb. Tveksamt om jag kommer satsa på fotograferingen fullt ut. Men vem vet?:)

Bästa tips för porträttfoto?
Oj. Jag tror nästan det vore roligare om jag skriver ett inlägg med ett par porträttfoto-tips. Vad tror ni om det?:)

Fotar du vem som helst? eller fotar du de som du anser har det som krävs?
Eftersom jag bara fotar TFP (inga pengar inblandade) har jag varken tid eller lust att fota alla som vill. Men det betyder absolut inte att det är näst intill omöjligt. Om någon av er som läser är intresserad av att bli fotad av mig kan ni skicka ett mail till [email protected]. I mailet skriver du sedan dina idéer (om du har några) och skickar med några nytagna bilder på dig själv så jag kan fatta ett beslut. Kraven jag har varierar från gång till gång, det beror helt enkelt på hur min fotoidé ser ut.  Sedan är det såklart viktigt att personens utseende tilltalar mig på något sätt, då jag lägger ned mycket tid på fotograferingarna utan att ta betalt.

Hur blir man "modell" för dig? :)
Frågan kan tolkas på olika sätt, men jag gissar att du undrar hur man gör om man vill bli fotad av mig (rätta mig om jag har fel)? Läs i så fall svaret på förra frågan! Kan förresten tillägga att jag i nuläget bara har möjlighet att fota människor som bor i eller kan ta sig till Skellefteå.

Var redigerar du dina bilder?
Photoshop CS3 och Camera Raw.

Vad fick dig att börja fota?
Jag ville föreviga olika tillfällen på bild om jag minns rätt. Sedan ville jag ta ego-bilder, haha! Min syn på foto har därefter förändrats en del genom åren, vilket ni kanske märker?;)

Vad är ditt favorit motiv?
Just nu är det människor.

Vad tänker du ALLTID på när du ska fota någon? typ något som du inte får glömma eller så.. och vad brukar du ha för inställningar på kameran ? :)
Att ta bort linslocket innan jag börjar fota! Sedan jag gjorde det misstaget har jag haft stenkoll;) Jag fotar manuellt. Använder oftast ett högt bländartal (mellan 2,0 och 3,5) och ISO 100 eller 200. Vilken slutartid jag fotar med beror såklart på hur ljuset är.


Ida

bra frågor, bra svar :) är glad att jag har hittat till din blogg nu, vill se mer bilder, du är så duktig! :D älskar bilderna i det här inlägget :)

2009-12-07 @ 21:36:08
URL: http://forgottenfairytales.blogg.se/
Anna - fotoblogg

Skitbra med frågor och svar! Som för mig tillexempel som inte kan såvärst mycke så är det ju jättebra att lära sig lite! :)

2009-12-08 @ 14:23:02
URL: http://catchadream.blogg.se/
vexy

jag har också glömt linslocket på en gång; man blev så ivrig haha :P Tror alla gjort den missen någon gång :P

2009-12-08 @ 14:57:03
URL: http://vexy.blogg.se/
L i n n e a s b l o g g ♥

svar: Jaa :)

2009-12-08 @ 16:02:34
URL: http://linnealindblad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback