Twitter

Första inlägget från nya datorn

Det känns som jag inte gjort annat än att försöka lära mig nya datorn och lösa diverse problem (nya imac för er som inte hägt med) sedan jag kopplade in den i lördags. Internet funkade dock på en gång, så det är inte därför jag inte bloggat förrän nu.

Några problem jag haft/har är följande;
- Varken iMovie eller Final Cut Express (som jag kommer skaffa senare) stödjer formaten mpg, wmv eller m2ts, vilket är formaten som mina videoklipp sparas i. Testade installera ett gratisprogram som konveterar, men idag funkar det inte. Sedan vill jag ju inte hålla på och konvertera varje gång jag lagt in nya videoklipp för att kunna ta in dem i redigeringsprogrammet.

- Alla websidor är mindre (texten, designen, bilderna, allt!) än vad de borde vara. Testade lösa detta genom att zooma in ett steg. Då blir allt i rätt storlek, men bilderna får sämre skärpa. På andra datorn är mina bilder i bloggen i storleken jag får när jag zoomar in ett steg på denna datorn, så varför blir de då sämre på iMacen (detta gäller bilder på alla hemsidor)?

- Den gråa bakgrundsfärgen på bloggen såg lite för varm ut. Löste problemet genom att kalibrera min iMac. Men då fick istället andra saker (som t ex. spotify) felvisande färger. Dock inget jag stör mig speciellt mycket på.

Utöver dessa problem gillar jag min iMac! Det tar såklart tid att lära sig systemet och jag har fortfarande väldigt mycket kvar att lära, men trots det har nästan allt gått väldigt smidigt (och snabbt!). Skillnaden är som natt och dag om man jämför med förra datorn. Någon undrade om jag kunde skriva  en recension/jämförelse mellan Mac och PC, visst kan jag det! Men det får vänta ett tag tills jag lärt mig datorn ordentligt:)

Sara

häftigt med en imac :). jag är, ärligt talat lite avis :)

2009-12-14 @ 22:08:18
URL: http://saripetersoen.blogg.se/
Mimmi

Har själv mac och det för mig fungerar det perfekt. Imac har en helt underbar färg och återskapar orginalfärgerna på bilder och färger otroligt bra.



Och det där med att texten var liten: Om du använder Safari kan du gå in på Safari - Preferences (Safari - Inställningar) Gå in på flicken längst till höger (Advanced/Avancerat) och bocka för använd aldrig mindre fontstorlen än ... och skriv in minsta fontstorlek.



Hoppas det hjälpte :) Att byta PC till Macintosh känns konstigt men nu -efter att jag haft Mac i 2 år - kan jag inte sitta vid en PC utan att irritera mig på det.

2009-12-14 @ 22:09:30
Ida

Jag håller med föregående talare, när man väl har vant sig vid mac kan man knappt sitta vid en pc. jag tycker att mac är hur är som helst på alla sätt och vis!

2009-12-14 @ 23:43:52
URL: http://loveletterpapercuts.blogg.se/
Patrik

Det med färgerna är svårt, det beror nog bara på att det är olika skärmar. kan lika gärna vara den förra som var lite konstig i färgen =)

2009-12-15 @ 11:35:05
URL: http://patrikpetersson.blogspot.com
BosseWeb

... Testade installera ett gratisprogram som konveterar, men idag funkar det inte. ...

skriver du.

Vad är det du ska konvertera?

kanske hittar du ett bättre verktyg bland alla mina tips?

http://www.bosseweb.se/gratisprogram/gratis-program-for-video

2009-12-15 @ 11:39:57
URL: http://www.bosseweb.se
Jacob

Tjenare. Tänkte svara lite på det du skrev i ditt mail. Mac är ju lite kinkigt när det gäller andra filformat. Både att man inte kan titta på många format (.wmv t.ex) i Quick Time (utan att fixa tillägg) och att man inte kan köra det i många av grundvideoprogrammen.



Är det iMovie vi snackar om att du har problem med formaten i? Hur som helst så förstår jag inte problemet riktigt... har du en kamera med hårddisk eller minneskort som automatiskt sparar dina filmfiler i ett visst format, eller vart ligger problemet? Och du vill sedan redigera detta, eller?



Du kanske inte är en sådan som laddar ner "olagligt", annars så är det ju bara att dra hem en kopia av Adobe CS-paketet. Jag är vanligtvis inte sådan och har en originalkopia på jobbet. Men det känns inte riktigt aktuellt att lägga nästan 50.000 kr på ett Adobe Master Collection CS4 privat. Hur som helst så stödjer ju dom "större" programmen (Adobe Premiere Pro, Adobe Premiere Elements, Final Cut o.s.v) i princip alla format. Ett alternativ är att tanka hem Adobe Media Encoder för att konvertera om dina videofiler. Dock tror jag att man måste köpa det... eller ja... jag vet inte riktigt hur det funkar. Men det är ett alternativ. Annars får du väl köpa ett billigare (t.ex Adobe Premiere Elements).



Eller är det vid själva importen du har problem? Beskriv problemet mer, så ska jag säkert kunna hjälpa dig.

2009-12-15 @ 14:00:10
URL: http://whore.blogg.se/
Jacob

Hej igen!



Inget illa menat, men jag tror helt enkelt att du är för ovan på fronten gällande Mac, hehe! Det är snarare tvärt om; Mac är mer än optimalt när det gäller att redigera/titta på film. VLC har jag kört på både Mac och PC sen urminnes tider, då det har i princip alla codecs som behövs. Nackdelen med program som Windows Media Player eller Quick Time är att dom bara kommer med grund-codecs; vilket innebär att Quick Time oftast bara pallar traditionella .avi eller .mov (vilket är grundformat skapade av Apple). Det går förstås att hitta codecs att ladda ner. Men de som Apple direkt tipsar om kostar förstås pengar... och något sådant skulle jag aldrig betala för.



Vad gäller Final Cut så ska det absolut palla alla filmformat. Dock har jag inte någon exakt koll på Final Cut Express, men jag tror absolut att det ska kunna öppna alla format (i princip). Det enda är att man lär vara begränsad i klippandet/effekterna, eftersom att det är en budgetversion av Final Cut Studio.



När videokameran har minneskort/hårddisk så brukar den nästan alltid spara ner videofilerna direkt, om jag inte minns fel. Därför öppnas ju kameran precis som en disk i datorn. Men annars ska du ju kunna använda "capture" funktionerna direkt i iMovie, Premiere eller vad du nu än använder.



Jag lekte ihop ett videoprojekt åt mitt band nyligen. Då använde jag en kamera med minneskort och en kamera med DV-band. Och båda gick utmärkt att importera ifrån. Både i iMovie och i Premiere Pro. Premiere Pro eller Final Cut Studio är ju absolut att rekommendera. Det är ju riktiga proffsprogram och det är ju det som alla stora filmbolagen använder (i princip... finns "Sony Vegas" också, men det har jag aldrig fastnat för).



Kör Adobe Premiere Pro både på jobbet och hemma och det pallar att både importera, spara och exportera i princip vilka format som helst. Även skumma Blu Ray format som "vanligt folk" nästan aldrig använder.



Har man dessutom hela Adobe CS4 Master Collection-paketet så finns det även grymma program för effekter, att skapa DVD:er med menyer, i princip utan några som helst begränsningar.



Jag kan säkert komma med lite länkförslag om det är så att du vill ladda ner? Annars har jag nog allt utbränt på skivor och skulle väl i teorin kunna skicka på posten, om det bara var så! ;)

2009-12-15 @ 18:44:33
URL: http://whore.blogg.se/
Jacob

Får väl tacka för ditt andra svar också, på samma gång! Ha det fint!

2009-12-15 @ 18:57:46
URL: http://whore.blogg.se/
E

Jag får min på julafton ,en exakt likadan ,wii =D

2009-12-15 @ 21:04:28
URL: http://photobyemma.blogg.se/
juulan

jag har ju en mac så hör av dig ifall du inte fixar något så kaaaanske jag kan finnas till någon hjälp!

2009-12-15 @ 22:40:57
URL: http://juulan.se
emelina

i början när jag fick en mac så var den inte ett dugg som jag hoppats, det var helkrångligt att förstå allting och man kände sig heltrög. men nu är den helt underbar, älskaaaa mac! :) du vänjer dig nog :)

2009-12-23 @ 20:34:59
URL: http://emelinaf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback