Twitter

Köttfärsbiffar i gräddig sås



Jag har aldrig varit speciellt intresserad av att laga mat och är dessutom rätt kräsen. Därför har det blivit så att jag kört på kanske 6-7 enkla maträtter vecka efter vecka.

För någon månad sedan bestämde jag mig för att testa laga lite nya rätter, och en av dem blev denna. Väldigt enkel att göra och supergod! Fick lite hjälp av mamma med vad jag skulle använda för ingredienser, sedan har jag improviserat och smakat mig fram till något som funkar.

I kollaget har jag skrivit ut vad jag använde ifall någon skulle vilja prova göra något liknande. Receptet på biffarna räcker till ca 2-3 portioner beroende på hur mycket man äter.

Ungefär såhär gör jag biffarna med såsen:
Ta fram en bunke och knäck i ägget. Häll i ströbrödet och blanda (har även gjort rätten utan ströbröd, så har man inte det funkar det bra med bara ägget). Ta i köttfärsen och knåda ihop den med äggröran. Salta och peppra (vet inte exakt hur mycket man ska ha, jag går på känsla). Rulla köttfärsen till biffar och lägg dem på en tallrik.

Stek biffarna på båda sidor i en stekpanna. Salta och peppra lite mer efter smak. När de ser genomstekta ut sänker du värmen. Häll i grädden och vattnet. Dela den halva buljongtärningen i bitar och he i dem. Häll även i mjölet om du vill att såsen ska få en tjockare konsistens. Rör försiktigt om med stekspaden. Efter en kort stund kan du smaka av. Känns smaken för svag kan du ha i lite mer av buljongtärningen.

Färdigt att serveras! Kom gärna med feedback om ni provade receptet! :)

Linafoto

MUMS ser supegott ut :D

2011-04-16 @ 19:12:37
URL: http://linafoto.blogg.se/
Lena

Roligt du prövar nya recept!

Blanda gärna krossad rosépeppar i biffarna + finhackad lök. Gör en sås med krossad rosépeppar, buljongtärning mjölk/grädde, majzenamjöl, lite salt.



2011-04-16 @ 23:58:04
L.I.N.N.E.A ♥ [FOTO-VARDAG]

Hej fin blogg!:D

Ska vi följa varandra via bloglovin??:D

2011-04-17 @ 13:03:16
URL: http://nexttotheblueeyes.blogg.se/
Emma

Låter som ett supergott recept! :}

2011-04-17 @ 18:39:42
URL: http://emmacb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback