Twitter

Wake-up Light



För sisådär över en månad sedan la jag upp en bild på ett paket och frågade om ni hade några spontana gissningar på vad det kunde innehålla. Fick gissningar på allt från en extern blixt till en häst, men det var faktiskt en som hade gissat i princip så nära det rätta svaret man kan komma, grattis Klara! :D

Jag fick som sagt en Wake-up Light i julklapp, men då jag redan hade spanat in en annan som var bättre (och snyggare) valde jag att lämna tillbaka den jag fått och istället lägga en beställning på den jag tidigare tittat på.

För er som inte vet hur en Wake-up Light fungerar kommer här en beskrivning:
Wake-up Light är en typ av väckarklocka. Men den har även fler användningsområden och går att ha som lampa, radio och "nedsövare". Som väckarklocka fungerar den så att den under en bestämd tid (jag brukar ha 30 min) gradvis ökar ljuset i lampan från 0 till den ljusintensitetet man valt. Det blir alltså ungefär som en soluppgång och ljuset stimulerar energihormoner som ska göra att man vaknar lättare, får ökat välbefinnande och känner sig piggare. Den förbereder kroppen för att vakna, vilket inte vanliga väckarklockor gör.

Det går även att ha ett ljud som tonas fram när lampan nått den högsta ljusintensiteten. Ljuden jag själv har att välja mellan är "naturliga" med fågelkvitter och liknande, och det ska även gå att ladda ned fler ljud från tillverkarens hemsida. Utöver det kan jag välja radio eller egen musik som jag kopplar in via usb. Vill man väckas av bara ljudet som tonas fram går det också.

Här är en video på hur det kan se ut när man blir väckt. Observera att denna process vanligtvis pågår i en halvtimma eller mer, detta är bara en demo för att visa:


Som jag nämnde tidigare går den att använda som "nedsövare" också. Då fungerar det istället tvärt om, ljuset (och musiken om man väljer att ha det) tonas istället ned under en den tid man valt. Jag brukar lyckligtvis ha rätt lätt för att somna och gången jag testade denna funktion hamnade jag istället bara i läskiga sömnparalyser. Har inte vågat testa funktionen igen sen dess då jag är rädd för att hamna i samma tillstånd igen, haha!

Nu är det tyvärr så att jag har världens konstigaste dygnsrytm och sover oftast på fel tider, därför har jag inte använt min Wake-up Light varje dag. Men de gånger jag ska upp och det är lite mörkare ute fungerar den riktigt bra! Jag ska inte påstå att den har gjort det lättare för mig att ta mig upp på morgonen, men den hjälper mig att vakna på ett bättre humör vilket är ett sort plus ;)

Den bästa årstiden att avända sig av Wake-up Light är helt klart under hösten och vintern då det är mörkare ute. Är det redan ljust ute ger själva ljuset från väckaren mycket mindre påverkan.

+
Jag vaknar mer fridfullt
Den kan användas som sänglampa
Den är enkel att använda
Man kan väckas både med och utan ljud

-
Kanske aningen dyr
Fungerar inte lika bra på våren och sommaren
Vaknar inte piggare (men det kan bero på att jag sover för lite också)

Någon av er som också använder/har testat en Wake-up Light?


Linafoto

Smart sak :D Mysigt att vakna upp till "soluppgång" och fågelkvitter!

2011-04-08 @ 22:40:59
URL: http://linafoto.blogg.se/
klara

Vissa var de jag som gissa rätt? :O hehe

2011-04-08 @ 22:46:56
URL: http://klarahe.blogg.se/
Lisa

Vad bra! Tusen tack för det! :)

2011-04-09 @ 07:09:47
URL: http://lisaag.blogg.se/
Lara

Va häftig grej! :)

2011-04-09 @ 09:16:00
URL: http://laramalin.blogg.se/
L.I.N.N.E.A ♥ [FOTO&VARDAG]

Fin blogg!:D

2011-04-09 @ 09:59:50
URL: http://nexttotheblueeyes.blogg.se/
Jennie

åh va roligt :) en sån har jag viljat ha.. dock så är dem ju dyra (precis som du nämner)..

2011-04-12 @ 16:21:49
URL: http://hallon8.blogg.se/
Daniel

Häftig :)



sån kanske man ska och införskaffa istället för min traditionella mobilväckarklocka :)

2011-04-12 @ 16:44:08
URL: http://danieldynesius.se
Sandra

En sån där har funderat på att skaffa i några år, men har väl aldrig riktigt haft råd.

2011-04-12 @ 22:08:27
URL: http://rockgrodan.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback