Twitter

Svar på kommentar!

Fick en anonym kommentar till inlägget där jag visade upp mina senaste inköp från Cyberphoto. Jag hade faktiskt räknat med att få någon kommentar som den nedan och gissar att fler undrar varför jag köper en videokamera när jag har en grym systemkamera att filma med? Tänkte därför att jag lika gärna kan svara på kommentaren öppet i ett blogginlägg!

"Du kan väl filma med din systemkamera? :)" skrivet av Anonym

- Det stämmer. Trots det väljer jag att filma med en konsument-videokamera till majoriteten av mina filmprojekt, och den huvudsakliga anledningen är att det går mycket smidigare på flera sätt och vis.

Först och främst är min 5D inte praktiskt utformad för filmning (bortsett från att du kan byta objektiv och har full manuell kontroll). Den har inget säkert grepp och det blir en jobbig belastning om jag inte håller i kameran med båda händerna vid handhållen filmning, skärmen kan inte vinklas så jag ser mig själv när jag befinner mig framför kameran, den har ingen fungerande automatisk fokusering i filmningsläget, det är svårt att filma handhållet utan att det blir skakigt och så vidare. Detta betyder att ska jag filma med min 5D till mina projekt blir det omständigare och tar mycket längre tid. En annan anledning är att jag ofta brukar ha med någon assistent (t ex. min vän Mickis) som hjälper mig med filmningen då jag är i bild och kameran ska vara i rörelse. Då är det en stor fördel med en kamera som är lätt att filma med så man kan fokusera mer på inspelningen än det tekniska.

Sedan vill jag ha en nätt videokamera att ta med på äventyr då jag kanske inte vill springa runt med min dyrbara, lite klumpiga 5D. Men det betyder inte att jag bara kommer fota med min 5D. Jag absolut tänkt filma mer med systemkameran, men kanske begränsa till projekt där bildkvalitén är i fokus eller då jag känner att jag har både tiden och tålamodet.

Jag har för övrigt insett att det jag oftast tycker är roligast när det kommer till mina filmprojekt är efterarbetet. Så jag lägger hellre ned extra mycket tid på det! :)

Hoppas både du som ställde frågan och ni som kanske undrat över samma sak känner att ni fått ett vettigt svar på er fundering!

E A P H O T O [foto & vardag]

Älskar din blogg, Sara! :)



Var gärna med och tävla om ett valfritt filter här: http://eaphoto.blogg.se/2011/december/lucka-tre.html

2011-12-03 @ 12:41:03
URL: http://eaphoto.blogg.se/
Anna T

Förstår att du vill ha en videokamera att filma enklare grejer med! Vet inte vad du filmar, men är det bara vloggar är det ju en självklarhet :D!



Annars är ju 5D en av de mest använda kamerorna inom film just nu! Till och med till långfilmer används den, använde den när jag filmade en musikvideo för några månader sen och vet man hur man ska använda den blir det riktigt snyggt :)

2011-12-03 @ 13:09:35
URL: http://annatjernstroms.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback