Twitter

Fullmånen



Inatt la jag mig för en gångs skull en bra tid för att vara jag. Jag har som tidigare nämnt problem med min dygnsrytm och kan lägga mig helt sjuka tider. Brukar inte ha så mycket problem med sömnen i övrigt och sover oftast som en stock, utan det handlar mer om en bristande självdisciplin.


Var i alla fall trött när jag gick och la mig och somnade en stund efter jag lagt ifrån mig mobilen. Sedan började den konstiga natten. Sov ytligt, vaknade med korta mellanrum, låg och vände på mig och minns att jag drömde väldigt livligt och märkligt de stunderna jag sov.

Någon gång närmare 6 på morgonen låg jag vaken och kunde inte somna om. Tog upp mobilen och loggade in på twitter. Där möttes jag av tweeten "Konstigaste natten på länge". Blev såklart nyfiken och frågade vad som hade hänt, och svaret jag fick var "Allt kändes bara allmänt konstigt, konstiga drömmar, vaknade jätteofta. Kan inte riktigt beskriva. Skönt att det är över nu!". Det var lite läskigt att läsa det där, just för att det där lika gärna kunde ha skrivits av mig.

Skrev sedan med en bekant om min natt och fick frågan "Har du nått som kan störa din sömn så att du vaknar sådär?". Då svarade jag lite ironiskt "Nä, inte vad jag vet... kanske var fullmåne? :P". En stund senare gick jag ut på balkongen - och vad möts jag av om inte en fullmåne?

Har tidigare varit med om att jag sovit dåligt då det varit just fullmåne så på ett sätt kändes det inte som en tillfällighet att det var fullmåne just inatt. Började googla på fullmåne och sömnen. Vissa forskare säger att den har en påverkan på sömnen medan andra säger att det handlar mer om att vi förväntar oss att vi ska sova sämre då vi vet att det ska vara fullmåne, och då gör vi det. En annan logisk förklaring skulle vara fullmånens ljus.

Min fråga är då - hur många håller koll på vilka nätter det ska bli fullmåne? Jag själv har noll koll utan får i så fall reda på det dagen efter/några dagar efter. Fullmånens ljus tycker jag inte heller håller som förklaring, då jag har persiennerna nere och inget störande ljus kommer in. Sedan sover jag vanligtvis som en stock även när det är ljust (händer ju ett antal gånger pga min varierande dygnsrytm) utan problem.

Det föds fler, fler söker sig till sjukhus, många sover sämre och får livligare drömmar under fullmåne. Redan 2 dagar innan och 2 dagar efter fullmånen kan man känna av energin. Månens dragningskraft styr tidvattnet - kroppen består av 65-70 procent vatten och hjärnan 85 procent. Även fast det känns lite hokus pokus över det hela så kan jag inte låta bli att fascineras och tro att månen har en påverkan på många människor. Vissa känner inte av något alls, vilket jag tror kan ha att göra med hur pass öppen och känslig man är i sinnerna. Endel är mer mottagliga än andra och påverkas på så vis i större omfattning av olika energier.

Upplever ni att fullmånen påverkar er och i så fall på vilket sätt? Tror ni på att den har den här påverkan på vissa människor eller att det är ren bullshit?

Lydia

Så är det för mig ibland när det är fullmåne

2011-10-13 @ 11:57:58
URL: http://lydialedenvik.blogg.se/
f a n n y

Min mamma sover jättedåligt när det är fullmåne, haha..

2011-10-13 @ 14:16:38
URL: http://fannyysphoto.blogg.se/
Simon

Så spännande? Själv drömde jag faktiskt ovanligt mycket nu när du säger det, men annars sov jag rätt ordentligt. Trött.



Tror inte på på pseudovetenskap som att fullmånen skulle påverka vattnet i vår kropp eller "energier" som inte kan uppmätas, men däremot tror jag att det kanske blir lite skillnad (troligen mest undermedvetet). Sen tycker jag att det är fint med fullmåne, såg den igårkväll, vackert.

2011-10-13 @ 14:29:59
Elin

Jag sover ofta sämre vid fullmåne :)

2011-10-13 @ 15:59:52
URL: http://focusera.blogg.se/
Mickis

Jag vet inte riktigt vad jag tror om det att månen påverkar människor. Men en sak som är fakta är att det genom sin dragningskraft påverkar ebb och flod.



Men om fullmånen/dragningskraften påverkar oss människor verkar inte vara helt utrett (har googlat)

2011-10-13 @ 18:03:54
Madde :)

Jag har sovit väldigt dåligt de senaste nätterna och vet inte om det beror på fullmånen eller dylikt. Har ju nämligen varit mer eller mindre fullmåne den delen av veckan som har gått. Så jag kanske har en liten varulv inom mig? ;)

2011-10-13 @ 18:50:48
URL: http://maaadddie.blogg.se/
Olivia

Jag sover som en stock även fast det är fullmåne, men min granne däremot kan inte sova för fem öre när det är det. Tror att det påverkar vissa människor mer än andra bara. :}



Älskar din blogg! ♥

2011-10-13 @ 21:18:44
URL: http://lovleyflower.blogg.se/
Ulrika - Fotograf u.norman

Typ alla kvinnor i min släkt har problem med sömnen vid fullmåne; konstiga drömma, vaknar mycket, svårt att somna osv. Männen tycker att vi är vidskepliga, men vi sover allihopa dåligt under dessa nätter. Jag brukar, som du, inte tänka på att det är fullmåne förän efter en natts dålig sömn. Tror också på att det beror på dragningskraften... men det är bara att leva med... :)

2011-10-14 @ 21:46:50
URL: http://unorman.wordpress.com
Sessan

Min lillebror på 8år har stora problem att sova när det är fullmåne, även min mamma har det.

2011-10-16 @ 10:36:13
URL: http://impalaa.blogg.se/
Linn

Nog tror jag det påverkar människor, fullmånen alltså. Förutom att jag blir lite paranoid för varulvar (allt jag är rädd för är totalt irrationellt, haha) så blir jag väl mer dampig än vanligt typ, sover sämre. Vet inte om jag drömmer mer eller fler mardrömmar eftersom jag, enligt sambon eftersom jag sällan minns mina drömmar, drömmer mardrömmar varje natt. Men det är sällan jag lägger märke till ngt eller aktivt/medvetet kopplar det till fullmåne, det är liksom som det är. Har ingen koll på när det är fullmåne eller så.

2011-10-22 @ 13:09:00
URL: http://www.linnmickelsson.se
Anonym

Jag skrattade bara åt min styvfar när han inte kunde sova och sa att det var pga. fullmånen. Men sen har det hänt mig flera gånger också, även om jag inte har vetat innan att det ska vara fullmåne, utan det har jag fått reda på efteråt. Så nu skrattar jag inte längre åt honom :p



Jag hittade precis in på din blogg och tycker du tar jättefina bilder!

2011-10-22 @ 20:28:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback