Twitter

Före och efter redigering

Före:


Efter:

Foto: Mickis Redigering: Jag

Läsaren Phenélope var snabb med att hojta sitt intresse om att se och läsa om hur jag redigerat bilden ovan, så det är den tjejen ni ska tacka ifall ni gillar detta inlägg ;)

Vissa anser att redigeringen bara är en liten del eller kanske inte ens nödvändig. I mina ögon är redigeringen halva jobbet och jag publicerar vanligtvis aldrig bilder förrän de genomgått någon form av efterbehandling. Jag fotar dessutom i Raw, vilket innebär att kameran inte lägger på någon egen bildbehandling som den gör om man fotar i Jpg. Bilden är alltså helt obehandlad och verkligen i behov av åtminstone en grundredigering i Camera Raw.

Eftersom jag är en så kallad perfektionist lägger jag ofta ned rätt mycket tid på redigeringen innan jag känner mig nöjd. Det är väldigt vanligt att jag fastnar i photoshop i timmar och ibland kan jag sitta och pilla med en och samma bild hur länge som helst, på gott och ont ;)

Bildens redigering (i stora drag):


- Grundredigerad i Camera Raw (gjort färgtemperaturen kallare, ljusat upp, lagt på kontrast och minskat svärtan)
- Klonat bort lite finnar och fyllt i ögonbrynen mer
- Ljusat upp ögonen och lagt på lite kontrast och skärpa
- Minskat missfärgningen på tänderna och ljusat upp dem
- Lagt på mer kontrast över hela bilden
- Lagt på ett varmt fotofilter över huden
- Ändrat lite i färgbalansen

Några frågor? :)

Emma

fin headet :)

2012-05-03 @ 20:07:39
URL: http://eemmasan.blogg.se/
Adine

Jag är lite nyfiken på hur länge du fotat i RAW, och hur det kommer sig att du började med det? :) Förutom att det lär vara bättre än jpg, då :P

2012-05-03 @ 21:18:54
URL: http://justbeingmyself.blogg.se/
Mickis

Kan verkligen hålla med om att redigering gör väldigt mycket för en bild, från att vara lite halvdan fick du den till att vara riktigt fin. Jag har mycket att lära mig.... :)



2012-05-04 @ 01:18:15
Sessan

När du redigerar ögonen, hur är det du gör? Jag får aldrig till det känns det som. Sen undrar jag även var du köpt dina armband, de var über snygga.

2012-05-04 @ 15:28:08
URL: http://impalaa.blogg.se/
Martin

Om du kommer till Skåne någon gång så vill jag ha dig som modell om du är intresserad? :)

2012-05-04 @ 17:59:11
Emma Roodla - fotograf

snyggt :)

2012-05-05 @ 13:38:54
URL: http://babiidarling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback