Twitter

Inbakad fläskfilé (á la Sara)

 
I fredags lagades en riktigt god middag här hemma hos mig, inbakad fläskfilé! Vad jag vet brukar rätten vanligtvis innehålla en svampstuvning, men då jag inte är något fan av svamp provade jag en annan fyllning. Tänkte faktiskt dela med mig av receptet till er!
 
Inbakad fläskfilé för 4 pers (á la Sara)
 
Ingredienser:
- En fläskfilé (min var på 600 g)
- 2 smördegsrullar (hellre för mycket än för lite av det goda, hehe)
- 2,5 dl grädde
- En liten burk vanlig/lätt créme fraiche
- 1/2 dl soja
- 1 tsk sambal oelek
- 1-2 msk mjöl
- Salt och vitpeppar
- 1 ägg
 
Tillbehör:
- Ris, soja, grönsaker och valfri dryck (jag valde tropisk juice)
 
Börja med att putsa fläskfilén och dela den i 1-1,5 cm tjocka skivor. Stek bitarna så de i alla fall blir hyfsat genomstekta. Salta och peppra köttet efter smak. Sätt ungnen på 210 grader. Blanda all grädde, créme fraiche, soja och sambal oelek i en liten kastrull. Tillsätt mjölet för att få en tjockare sås, rör om hela tiden och låt såsen koka upp innan du sänker värmen.
 
Rulla ut smördegarna på en plåt med bakplåtspapper. Dela upp köttet och lägg ut så det blir ungefär lika mycket på varje deg. Se till så det är en rätt bred marginal som är tom runt ytan där köttet ligger. Häll på sås över köttet och var beredd med att vika upp degen om såsen börjar rinna ut på villovägar som min gjorde. Lämna kvar en del av såsen i kastrullen som sedan kan användas som tillbehör när maten ligger på tallriken. Vik över den fria degen runt om så den täcker allt innehåll och håller det på plats. Pensla knyterna med ägget och sätt in plåten i mitten av ugnen. Sedan får man själv avgöra när de är klara beroende på hur välgräddade man vill ha dem, men minst 15 minuter skulle jag säga. Vi hade dem inne i 20 minuter. Medan plåten är i ugnen fixar du riset och salladen.
 
Klart! Smaklig måltid :) Kommentera gärna hur det blev om du testade receptet!
 

joanna-livet med Aspergers syndrom

åh va gott de ser ut:)

2012-10-14 @ 21:38:32
URL: http://domkallarmighannes.com
Erik

Du glömde ju det viktigaste i receptet, bananen... som gör att din kock kollega inte äter upp all filé innan maten är klar samt att det ger dig lite tid att fota maten innan han svälter ihjäl :)

2012-10-15 @ 11:01:41
Ellen (alatariel)

Mums! Ser så sjukt gott ut. :3

2012-10-15 @ 13:27:27
URL: http://alatariel.papper.fi
william

mums:D

2012-10-16 @ 15:47:19
URL: http://canonguy.blogg.se
erika

Nice med recept! :D

2012-10-21 @ 11:11:12
URL: http://uppblandmolnen.devote.se
Alexsandra

Så gott, så fina bilder du tar :D

2012-10-22 @ 19:43:40
URL: http://lovephotoalexsandraa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback