Twitter

Jag behöver er hjälp!

Det finns så mycket jag vill dela med mig av till er och jag har i dagsläget väldigt bra med tid att lägga på bloggen. Trots detta kan den stå stilla i flera dagar. Det huvudsakliga problemet är att jag helt enkelt har för mycket att blogga om, och att det mesta innefattar sådant jag borde ha bloggat om för länge sedan. Det här gör att jag till stor del blir handlingsförlamad och väldigt lite händer. Jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja eller hur jag ska lägga upp allt för att det ska bli bra.
 
Jag har fortfarande bara en påbörjad dokumentering av fotoresan jag gjorde tillsammans med Emma förra sommaren, något som jag i princip lovat att blogga klart om i år. Sedan har vi såklart Hawaiiresan som jag bloggat om lite då och då, men är långt ifrån klar med. Utöver detta dyker det hela tiden upp nya saker jag vill dela med mig av. Det här skapar en negativ spiral. Jag tänker att jag borde fokusera på de äldsta sakerna först, men gör jag det halkar ju det aktuella bakåt i tiden och helt plötsligt har min blogg förvandlats till en sida full av berättelser om saker som skett säkert minst några veckor bakåt i tiden. Har även svårt att finna motivationen till att ta upp sådant som känns gammalt, det som är aktuellt här och nu känns nästan alltid mer lockande.
 
Sedan har vi det faktum att jag är en perfektionist med höga krav på mig själv och det jag skapar. Jag lägger i 9 fall av 10 ned på tok för mycket tid på mina inlägg. Bilderna ska vara tillräckligt bra och passa in, texterna ska vara intressanta, helst kortfattade (jag har i grund och botten en tendens att skriva långfattat), fria från stavfel, rätt formulerade och gärna lite roliga. Det är inte bara en gång någon vän till mig sagt att jag borde försöka släppa på mina spärrar lite och inte ständigt sträva efter att allt ska vara så felfritt. T ex. bara det här inlägget har jag suttit och justerat på i två dagar, allt för att jag ska känna mig nöjd. Det här dilemmat leder till att jag hinner med mindre än planerat och att mycket hamnar på hög, en hög som bara växer.
 
Hur skulle ni löst detta om ni var i min situation? I vilken ände ska jag börja?
Vad tycker ni är roligast/mest intressant att läsa om eller se här i bloggen? Ex. dokumenteringar av händelser/resor, naturbilder, självporträtt, videos, djupare texter...

Michaela

Du skulle ju kunna blanda det lite? :) Försöka uppdatera med en gammal dokumentation varannan vecka och köra på dom nyare annars? Det jag skulle vilja läsa om är egentligen tips&trix och tja allt annat som du skriver om egentligen :p Jag gillar din blogg och tycker du gör ett riktigt bra jobb!

Svar: Skulle jag uppdatera med en gammal dokumentation (ett inlägg om t ex. en dag från en av resorna) varannan vecka hade det tagit på tok för lång tid innan jag fått de gamla sakerna ur världen :P Men blanda är kanske den bästa metoden, vilket är lite stilen jag kört hittills. Det jag behöver förändra i så fall är väl att uppdatera med gammalt oftare och börja ta upp resan jag gjorde förra året också. Vad tänkte du på när du skrev tips&trix? Inget jag brukar blogga om i vanliga fall vad jag vet :o Tusen tack, alltid kul att höra!
SANTAPOLA

2012-10-18 @ 20:49:41
URL: http://mstromgren.blogg.se
Victoria

Jag vill se en blandning av allt det du skrivit om. Jag känner själv som dig att jag halkar efter med inlägg då jag ibland har för mk att blogga om. Ex så gick jag en floristutbildning 2010-11 som jag bloggar om då & då. Ta det som är aktuellt först så kan du fylla på med fotoresan etc.
Jag blir glad varje gång du uppdaterar & det märks att du lägger ner tid på inläggen.

Svar: Okej! :) Kanske ska passa på att förbereda lite inlägg om någon av resorna under helgen då jag har tid och inte så mycket nytt bloggmaterial just nu. Vet du vad? Jag blir glad varje gång jag ser en ny kommentar från dig! Du är en av de få läsare som faktiskt tar sig tid att kommentera ofta och det är personer som dig som får mig motiverad att fortsätta hålla bloggen vid liv :)
SANTAPOLA

2012-10-19 @ 11:17:36
URL: http://impalaa.blogg.se
Johanna

Jag har precis samma problem som du har (dock inte med genomtänkta inlägg). Och om jag hade lytt mitt eget råd så skulle jag uppdatera det nyaste allteftersom det händer (så att man inte känner att det är "förlegat" och sedan ta det som man ligger efter med allteftersom man hinner med.

För om du tycker att det aktuella är mer lockande så ska du blogga om det först. Annars hamnar det också långt bak i tiden och det blir som en ond spiral som bara blir längre och större.

Till slut kanske du har kommit ifatt även med det gamla och så är du i fas.

Hoppas du kommer på en lösning som passar dig och lycka till! :)

Svar: Precis det jag tänkte också! Jag tror jag ska fortsätta som tidigare med att blanda gammalt och nytt, men försöker få med mer av det gamla i fortsättningen så jag får det ur världen någon gång. Det här ska nog lösa sig bara jag ser till att få lite bättre pli på mig själv ;) Tack!
SANTAPOLA

2012-10-19 @ 19:57:34
URL: http://munduko.blogg.se
Michaela

Haha ja men du måste ju tycka att det är kul att skriva också ;) men att blanda är som sagt bra :) då är det både intressant att läsa och du kommer inte "efter" så mycket heller.

Nja tips&trix är typ som... tipsa om saker som inspirerar dig etc, om du förstår vad jag menar? :) typ va får dig att vilja blogga/fota/filma, lägga ner mycket tid på sakerna. Vad inspirerar dig i vardagen till att göra saker. Sen om du har något "trix" för att kunna komma igång och göra saker :)

Svar: Det jag undrade var mer vad du tänkte med tips&trix då det inte är något jag brukar dela med mig av vad jag vet. För frågan i inlägget var ju vad du tycker är roligast/mest intressant att se eller läsa om i bloggen - alltså sådana saker jag brukar dela med mig av. Men jag kan absolut försöka få in lite sådant i framtiden! ;)
SANTAPOLA

2012-10-20 @ 00:02:09
URL: http://mstromgren.blogg.se
stina

jag tror du får fler läsare/lättare behåller dina läsare om du publicerar fler inlägg som kanske inte är sådär perfekta som de ska vara i dina ögon, men som i alla andras ögon duger gott och väl, än om du sitter med ett och samma inlägg och justerar i flera dagar. Vi som läser din blogg sitter ju här och väntar otåligt på nästa inlägg ;)
Nu när du hamnat lite på efterkälken med det du vill visa oss så kanske du får göra ett "mindre seriöst" inlägg (för att vara Sara) om varje grej. Istället för att fokusera på om den bilden passar bra ihop med den andra bilden rent färgmässigt, eller om du måste göra två separata inlägg för att visa de bilderna, så tycker jag att du ska fokusera på VAD det är du vill visa oss och inte lika mycket på HUR det ska visas.

Svar: Jo det kan jag hålla med dig om, vill man behålla de man har och få fler läsare är det bättre att uppdatera oftare och inte vara så petig som jag är. Men det är otroligt svårt att öva bort då det är en del av mig att vara just noggrann i det jag gör. Har försökt "slänga ihop" inlägg lite snabbt men det känns inte som jag. Vill också att de som verkligen uppskattar att jag lägger ned mycket tid ska känna igen sig när de läser min blogg i fortsättningen. Får försöka hitta en bra balans, att våga vara mer slarvig utan att det blir för mycket. Tack så mycket för din kommentar! Ska försöka bli en mer aktiv bloggare och tänka på det du skrev när jag förbereder inlägg i fortsättningen ;)
SANTAPOLA

2012-10-20 @ 11:06:33
Victoria

Men så glad jag blir av din kommentar :) Tack! Vet själv att en kommentar kan betyda så mk både personligen & för bloggningen. Roligt att höra att det uppskattas :)

2012-10-20 @ 16:49:35
URL: http://impalaa.blogg.se
Annie

Du kan ju pröva att göra videobloggar ibland. Det kanske är lättare? Det går ganska snabbt på Videofy.me eller nåt :) Plus att man kan tjäna pengar..

Men som dom andra har skrivit, du kan ju sammanfatta :D
Jag har inte varit inne här på länge, iih!

2012-10-28 @ 13:05:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback