Twitter

Denna frisörångest...

Som ni kanske noterat efter mitt förra inlägg har mitt hår en väldigt synlig utväxt. Alla gamla utväxter jag klagat på genom åren känns i skrivande stund rätt obefintliga, haha. Men med tanke på att jag inte har gjort något åt håret på snart fem och en halv månad är det inte så konstigt. Sedan jag övergick till att bli brunett hösten 2008 har jag aldrig någonsin låtit det gå såhär långt, tror 2-3 månader har varit det längsta jag tidigare lyckats bemöda mig att vänta. Det här var faktiskt inte något jag hade planerat från första början, utan det började med att jag lät det gå lite längre än vanligt och sen fortsatte jag skjuta på det. Helt plötsligt blev det som en liten tävling med mig själv, hur länge skulle jag egentligen klara av att leva med herr utväxt? ;)

 

Sedan mars har jag flera gånger tänkt att nä nu är det banne mig dags att boka tid hos frisören! Det rann såklart ut i sanden varje gång. När det sedan blev maj kände jag att när jag ändå väntat så länge kunde jag lika gärna vänta någon månad till och tajma in frisörbesöket lagom till midsommar. I slutet av maj bokade jag en tid hos en frisör jag gått till några gånger tidigare, datumet blev nu på fredag den 14 juni. Det känns riktigt bra att jag tillslut tog tag i saken och bokade tid. Något som däremot känns mindre bra är att jag inte bara har bokat färgning av utväxt, utan även klipp och sling som också ska göras på fredag. Det gör mig lite orolig.

 

Jag har på något vis fått för mig att det inte är smart att göra allt på ett tillfälle. Av mina erfarenheter vet jag att det brukar gå över utsatt tid med mitt hår, vilket gör att det blir stressigt för frisören. Jag tänker också att ju mer behandlingar frisören ska göra på samma tillfälle, desto stressigare kommer det bli = större risk för slarv. När jag var till salongen och bokade tid nämnde jag att det brukar behövas mer tid än vanligt. Receptionisten reserverade 3 timmar och jag trodde först att hon lagt på mer tid, men häromdagen kom jag att tänka på att sist jag var där tog det väldigt lång tid. Tror det hamnade på just 3 timmar, och då hade jag bara valt klipp och färg. Gick in och kollade deras onlinebokning för att se hur lång tid de har skrivit ut att behandlingarna jag ska göra tar - 3 timmar och 45 minuter. Är inte detta lite skumt?

 

När jag var till salongen och skulle boka funderade jag på att dela upp det och göra klipp + färg av utväxt en dag och slingor en annan, men självklart lyssnade jag på receptionisten som inte alls såg något negativt med att ta allt på ett tillfälle. Nu finns i princip inga andra tider kvar de kommande två veckorna och det bokade datumet närmar sig med stormsteg, panik!

 

Att gå till frisören har alltid varit något extra ångestfyllt för mig och det kan nog de flesta av er känna igen er i. Jag är rädd att de kommer klippa tokigt, att håret kommer bli för mörkt, att toningen ska bli misslyckad eller att slingorna ska bli för tydliga. Samtliga saker har faktiskt hänt mig och min värsta upplevelse som jag bloggade om i höstas har gjort att det här med att gå till frisören bara känns ännu mer nervöst än tidigare. Nu när jag dessutom väntat nästan ett halvår med att göra något åt mitt hår känns det ännu viktigare att resultatet blir bra. Annars kommer jag förmodligen börja störtböla i frisörstolen och aldrig mer våga sätta min fot i en frisörsalong...

 

Hur skulle ni gjort om ni var i min situation?

 

Såhär såg mitt hår ut den 26 februari. Bilderna skulle egentligen visas i ett hårinlägg jag skrev i mars, men det rann ut i sanden...
 
Såhär såg mitt hår ut den 25 maj, lite skillnad va? ;)

Elin

Om du känner stress så boka bort klippningen eller slingorna och gör en av dem senare. Då blir det ju inte lika stressigt för dig och mindre risk för slarv:-)

2013-06-11 @ 00:01:34
Sara

Du får helt enkelt påminna dig om att håret växer ut, att frisyr och förg går att rätta till så det åtminstone känns okej. Berätta för frisören om hur nervös och orolig du är och vad du varit med om tidigare! Ett annat tips är att gå på en elevklippning på en frisörskola. Eleverna betygssätt och kontrolleras av lärare. Dom betygsätts bla i hur bra dom lyssnat på kunden och uppfyllt personens önskemål :) blir det tokigt så är ju lärarna där och dom är ju fullärda frisörer :) dessutom är det billigare med elevklippningar ;) :) lycka till!

2013-06-11 @ 06:36:30
Victoria

Om jag var dig skulle jag enbart ta klipp & färgning så du är midsommarfin :)

2013-06-12 @ 16:12:21
URL: http://impalaa.blogg.se
klara

sv; Tack! Jo det känns skönt med jobb.. har ju inget att göra på dagarna annars då alla kompisar jobbar :$

Haha men taack så söt du är! Dock så va han lite konstig med det är ju alltid kul och man får passa på att ta åt sig :D

2013-07-03 @ 22:56:22
URL: http://klarahe.blogg.se
Victoria

Ville bara kika in & lämna ett litet spår av mig. Saknar dig både här, på twitter & Instagram. Men jag hoppas du har det bra & att vi får höra utav dig snart :) Kram

2013-11-13 @ 17:03:53
URL: http://impalaa.blogg.se
Linafoto

Svar: Åh tack så mycket Sara!! Vad glad jag blir :D
Sälja vet jag inte. Blir så fäst vid tavlorna själv så de får nog pryda min egna vägg hemma :)
Går man in för något så går det. Har aldrig tålamod att måla, blir det något fel har jag alltid gett upp. Men jag vill måla för det är så kul. Så även om det blir fel så gör jag om!!

2014-01-29 @ 21:34:58
URL: http://linafoto.se
Jen

Berätta för frisörerna precis hur du känner dig du så är de nog snälla å dela upp tiden om de verkligen tkr att det behövs :D ditt hår är mer uppklippt nu oxå så det tar nog inte så mkt tid för att toppa. Eller vill du kanske klippa upp det ännu mer?

2014-12-03 @ 16:45:48
URL: http://puredopeness.se/
Inez

Jag skulle göra det ljusare eftersom du har en väldigt ljus utväxt och om du inte vill ha ljust kan du göra slingor för då kommer man inte tänka på utväxten lika mycket :)

2014-12-03 @ 17:58:09
URL: http://izan.blogg.se
LIL' BABUSTYLE - Photographer with big dreams

jag får utväxt på en vecka och det är jättejobbigt... men går aldrig till frisören då de förstörde mitt hår förra gången jag var där... Men jag har färgat mitt hår huuur många gånger som helst. Började när jag var 6, haha.

2014-12-03 @ 20:01:59
URL: http://babustylee.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback