Twitter

Canon vs. Nikon

Har under en väldigt lång period kollat på massor av olika systemkameror. Men nu står det endast mellan två stycken, nämligen Canon eos 400D och Nikon D80. Jag var först inne på Canon, men då när jag gämförde de i affären tyckte jag at Nikon kändes bättre i handen, men tyngre. Eftersom jag mest hade kollat på Canon tidigare visste jag inte alls så mycket om Nikonen. Då hade jag ju en väldans tur att just den expediten själv hade en Nikon D80, blev överöst med bara positiva saker om den även fast jag frågade om det fanns något negativt med den. Så, lättpåverkad som jag är kom jag hem med en Nikon D80 och det kändes sådär i efterhand med tanke på att jag jag hade inte en aning om det verkligen var den jag ville ha eller om det bara var försäljaren som fick mig att köpa den.

Har blandannat varit inne på fotosidan och kollat in recensioner om de två kamerorna och upptäckte att förvånandsvärt många hade fått problem med sin Nikon, allt från pixelfel till att något helt enkelt slutade fungera. Nu får man ju ta det hela med en nypa salt då man vet att det inte alls behöver vara så bara för att just de personerna fått problem med den. Skrev även något inlägg om min beslutsångest men de flesta tyckte att jag skulle sluta fundera och packa upp kameran. Nu har det gått 8 dagar sedan jag köpte den och den är fortfarnde ouppackad. Har även förbeställt en Canon eftersom de var slut i butiken men man kunde boka upp sig på en.

När jag skriver såhär låter det som att det är Canon jag vill ha, men då var det greppet som jag tycker kändes ostadigare än Nikons. Sedan är det knappar istället för rattar vilket jag också tycker är en nackdel. Jag har försökt jämföra båda men kommer inte fram till något, hur ska jag göra?:S


image121

Bilderna på kamerorna kommer från cyberphoto.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback