Twitter

Porträttfotograferingar

Detta inlägg är avsett till er som är intresserade av en fotografering. Ni andra får såklart läsa och kommentera ni också, det där var bara en liten förvarning :P Jag har lagt upp det här på ett sätt så att det ska bli tydligare och lättare att hitta svaret på det ni undrar :)


Är det gratis?
- Ja. Tills vidare i alla fall. När jag känner att det är dags att ta betalt kommer jag såklart informera om detta.

Krävs det några förkunskaper hos den som vill agera modell?
- Nej. Men det är ju till en stor fördel om personen tycker det är roligt och trivs framför kameran! :)

Varför gör jag det här?
- Att jag tycker det är roligt är ju en självklarhet, annars skulle jag inte skriva om detta:P Varför jag väljer att fråga genom bloggen är för att jag är nybörjare inom porträttfoto och behöver träna på att fota människor jag inte känner. Dels är det bra för utvecklingens skull, men också för att träna upp min osäkerhet och dåliga självförtroende.

Hur går det till?
- Det börjar med att du skickar ett mail till mig med ämnet "Porträttfotografering" som jag svarar på. Sedan planerar vi via mail/msn där vi bl a. bestämmer plats, tema och klädsel. Därefter bokar vi in en dag och tid som passar oss båda. Det som är lite svårt på den här punkten är att man vet ju inte hur vädret kommer vara, så därför kan det hända att fotograferingen måste flyttas fram om det t ex. skulle vara snöstorm/regna/för kallt på den inbokade dagen.

När det sedan är dags för fotograferingen möts vi på det ställe och den tid vi bestämt. Därefter kan det se lite olika ut beroende på vem som blir fotograferad. Den som agerar modell får gärna komma med egna förslag och idéer under fotograferingen.

Efter fotograferingen kommer redigeringen som kan ta olika lång tid beroende på hur mycket annat jag har som måste göras. När den är klar kommer den som blivit fotograferad få ett par bilder (har inte bestämt hur många) skickade till sig via datorn.

Finns det några saker som jag tycker är viktigt att de som är intresserade vet om?
- Det är ingen proffsfotograf ni ska stå inför, så ha inte för höga förväntningar:P Ang. kläder, smink och övrig styling så är det något som ni själva fixar. Bilderna får jag sedan använda till vad jag vill då de är mina. Många kommer säkerligen hamna på bloggen och några på min blivande portfolio (hemsida) som jag ska göra inom projektarbetet. Bilderna du får skickade till dig får dock bara användas till privat bruk samt till att visa på bloggen/hemsidan. Då du lägger ut en bild jag tagit ska mitt namn (Sara Sjöström) stå angivet under med hänvisning/länk till bloggen.


I övrigt kan jag säga att att det kan dröja ett tag innan jag kan boka in fotograferingar för tillfället. Det är mycket skolarbete som ska göras och jag vet inte hur det kommer se ut till veckan. De flesta fotograferingarna kommer jag nog att ta på jullovet, men jag kommer förhoppningsvis hinna med någon/några innan också.

Om ni har något mer ni undrar kring fotograferingarna kan ni skriva det i en kommentar i det här inlägget så lägger jag till svaret här. Annars får ni gärna kontakta mig via mail:
[email protected].



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback