Twitter

Frågor och svar - Foto

Hur kommer det sig att du blev intresserad av fotografering?
Från allra första början? Då handlade det bara om att jag ville kunna fånga olika saker/tillfällen på bild för att spara som minne.

Hur långt vill du komma med ditt fotograferande? Vill du ha det som hobby eller bli en "riktig" fotgraf? :)
I nuläget vill jag bli fotograf. Däremot så är jag osäker på om jag vill ha det som heltidsjobb. Men då vet jag inte heller vad mitt andra jobb skulle vara. Känner mig aningen vilsen.

Vad tänker du på inför en fotosession?
Det ligger oftast den hel del planering bakom en fotosession. Tillsammans med modellen bestämmer jag tema, plats, kläder, styling och så vidare. Sedan brukar jag även följa väderprognoserna dagarna innan sessionen (även om man inte kan lita fullt på dessa). Vädret och temperaturen har ganska stor betydelse. Ibland kan klädsel behöva ändras och i vissa fall måste fotograferingen flyttas fram. Förutom detta kollar jag såklart att batteriet är laddat och att utrustningen fungerar som den ska.

Vilken är din favoritbild för tillfället (som du själv har fotat)?
Jag har inte någon solklar favorit av alla bilder jag fotat hittils. Alla jag gillar lite extra är så fina på sitt eget sätt. I min portfolio är kanske 75% favoriter, vilket är en hel del:P

Har du fotat någonting som du aldrig trott att du skulle fota, isåfall vad? ;)
Inget vad jag kan komma på just nu:)

Bästa fototipset, förutom fota mycket? :)
Våga exprimentera när du tar dina bilder! Testa annorlunda vinklar vi inte är vana vid, ändra på inställnigarna och använd din fantasi! Genom att prova dig fram lär du dig också din kamera bättre och fotograferingen blir mycket roligare! Tänk även på att en bild behöver inte vara knivskarp och rättexponerad för att vara en bra bild;)

Vad betyder manuellt läge? :)
Det manuella läget (M) innebär att du själv ställer in både bländartalet och slutartiden. På så vis får du full kontroll över kameran och bestämmer hur bilden ska exponeras. Detta är enligt mig det absolut bästa fotograferingsläget på kameran om man vet vad man gör!

Sebastian

Roligt att läsa svaren! ;)

2009-05-05 @ 22:45:44
URL: http://sabbaa.se
Anonym

Vad har du för kamera? och photoshoppar du alltid bilderna sen? Och vad brukar du då göra med bilderna isf?

2009-05-06 @ 18:16:03
Henna

Vad har du för kamera? Har försökt titta om du skrivit det nånstans men hittar inte riktigt.. :)

2009-05-07 @ 10:58:37
URL: http://letilllivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback