Twitter

Äntligen!

Efter månader av velande mellan mac och pc bestämde jag mig igår! Apple hade nämligen ett rabatterbjudande på nästan 1000 kr som bara gällde igår. Blev dock stressigt som tusan då jag fick reda på erbjudandet vid 18-tiden då jag hade fullt upp med annat. Satt inte vid datorn förrän någon gång vid nio. Jag var inte helt säker till en början, men när tiden började bli knapp tänkte jag "nu eller aldrig!" och slog till på en 21,5-tums iMac. 4 minuter innan 00.00 var beställningen gjord, haha!

Nu är jag jätteintresserad av att få veta mer om datorn! Någon av er läsare som har den nya iMac? Vore kul att höra vad ni tycker om den, eller vad ni tycker om mac's datorer överhuvudtaget (om ni äger eller har testat någon annan). Själv fick jag använda mac på ett par lektioner i början av gymnasiet, men jag minns inte så mycket och de har ju utvecklats en del sedan dess.

Att jag skulle lyckas bestämma mig, det trodde du inte va, syrran?;)

Källa: Apple.com


Sara

Nooo, inte mac!

2009-11-28 @ 13:29:15
URL: http://saraamarklund.blogg.se/
Elin

Att du klarade av att bestämma dig bara sådär:) Låter inte inte riktigt som Sara...

2009-11-28 @ 13:33:01
Nathalie [asilentescape]

Tack så mycket :) aah.. okey hittat något jobb nu då? :)

2009-11-28 @ 16:28:41
URL: http://asilentescape.blogg.se/
Erica

Grattis syrran!!! Det var duktigt av dig ;) och 4 minuter tillgodo, vem hade kunnat tro det :P

p.s Robin hälsar att han är glad att du valde en Mac =D

Kram / Erica

2009-11-28 @ 17:37:22
URL: http://ericasjostrom.se
L i n n e a s b l o g g ♥

Åh mac är så snygga, jag är dock så "hemmastadd" med windows, så jag skulle inte kunna byta. men åh vad snygga dom är :)

2009-11-28 @ 18:22:07
URL: http://linnealindblad.blogg.se/
J O S E F I N E - [FOTOBLOGG]

åh vad kul! :D dock är jag inte så förtjust i mac's programvara så håller mig till Windows :)

2009-11-28 @ 18:34:45
URL: http://pinkspot.blogg.se/
Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

tror att du gjort ett jättebra köp!

2009-11-28 @ 22:23:54
URL: http://pyttis.blogg.se/
Sara

Tycker du gjorde ett helt klart bra val. Vi använder mac på fotoskolan jag går på och det är ingen tvekan om vilket märke som är bäst! :)

2009-11-29 @ 03:01:57
URL: http://saraa89.blogspot.com
L I S A M A R K L U N D

Hejsan!

Hittade just till din blogg, och ser att du också bor i skellefteå, som jag då :D Vad roligt. Du tar verkligen fina bilder tjejen, har kollat igen lite. Jag har faktiskt en foto blogg jag med, och älskar att fota.



Ha det bra!

2009-11-29 @ 11:10:05
URL: http://endastlisa.blogg.se/
[J E S I] - the coolest fashion blog in the world

Jag har mac dock inte den nya ;) Men mac är fierce! :D

2009-11-29 @ 15:25:25
URL: http://jesi.blogg.se/
Fina - Fotoblogg

man borde inte jämnföra mac och pc. Och då har jag ändå bara kört med laptop. Den där skärmen lär ju vara.. hallelujah eller något!?

2009-11-29 @ 19:30:37
URL: http://fina.blogg.se/
Jeanette

mm svårt val men egentligen inte. Om man ser till prestanda mellan mac och pc så kan du få lika bra eller bättre pc (gäller både skärm och burk) för mindre pengar än mac. Mac är bara invant att fotografer o dylikt har/ska men om man ser till prestanda så är det i nu läget ingen skillnad, var inne på mac också förut. men ska köpa en LG skärm istället, för om man ser till ms och kontrasten så är det inte som skiljer. Det är ju ändå prestandan som spelar roll



men mac är för jäkligt snygga de kan man inte förneka men enligt mig inte värda priset.



kram

2009-11-30 @ 21:18:25
URL: http://www.sunstreet21.devote.se
Nilla

Min syster har en mac! :D Inte den på bilden då, men iaf. De är sjuuuuukt mycket bättre än pc. Kolla macreklamerna på youotube, haha ;)

2009-12-01 @ 16:13:10
URL: http://aliveatlast.blogg.se/
Sandra

Du gjorde helt ratt som valde MAC, de ar superbra datorer och dessutom till for oss creatives :) Har inte den nya men fortf nojjd med min MACBook! Lar aldrig byta till PC ever again! Lycka till med nya kopet! /Sandra

2009-12-03 @ 09:35:13
URL: http://misscandra.blogg.se/
Sofia

Du gjorde helt rätt!;D Har alltid haft windows och blev galen i början med min macbook när man skulle ställa om sig men nu kan jag inte leva utan den!

2009-12-03 @ 11:42:24
URL: http://sagasofia.blogg.se/
Jacob

Tjenare.



Hamnade på denna blogg av en slump. Och eftersom att jag är mac-idiot själv, så får jag väl skriva lite, antar jag! ;)



Anyway; Mac är ju i allmänhet ett bra val. Oerhört snabba datorer vad gäller allt med redigering/arbete o.s.v. Dock är ju grafiken tyvärr ofta lite klen, så om du (vilket jag dock inte antar, men jag bör nämna det ändå) ska spela på din Mac så är det inte att rekommendera - Inte ens min sprillans nya Macbook Pro för 25.000 kr pallar knappt de mest "basic" spelen idag (på full grafik).



Jag hade en iMac, dock inte nya generationens, utan modell nr 8.1 (http://www.everymac.com/systems/apple/imac/stats/imac-core-2-duo-2.66-20-inch-aluminum-early-2008-penryn-specs.html). Jag var oerhört nöjd. Den enda anledningen till varför jag bytte var för att jag ville ha en bärbar dator eftersom att jag jobbar mycket utanför hemmet, och iMac:en var aningen jobbig att släpa på - Sen fick jag ju mer minne, fetare processor och allt det på köpet förstås; men det var inte min enda anledning... iMac:en var ju oerhört kvick som den var!



Det är en bra dator i sig. Min kändes lite gammal jämfört med min nya Macbook Pro, gällande skärpa, tryck i skärmen o.s.v. Men jag kan garantera att det lär vara borta på dom allra nyaste modellerna.



Tipsar såklart om att inte ta den allra billigaste av de modeller som finns tillgängliga då både processor, minne och det där kan vara på gränsen. Visst - Det är i vilket fall bättre än en PC, men man vill ju kunna ha sin dator ett tag utan att den blir omodern.



Om du mot förmodan behöver Windows för att kunna använda externa diskar (andra filformat) eller liknande, så finns ju Bootcamp i Apples nya Mac OSX. För det är den enda nackdelen med Mac, som jag ser det (och det är en GRYMT stor nackdel) - Mac kan nämligen inte skriva på diskar i NTFS (vilket är standard för Windows). Jag hade en extern hårddisk på 1000 GB som nästan var fylld med jobb, från min gamla PC. Och jag kunde inte spara något på den, jag kunde inte ta bort något o.s.v. Så det var bara att formatera för att kunna använda den. Skapligt drygt, men så är det. Det kan vara bra att veta innan man köper en Mac. Ett alternativ är förstås att kopiera över materialet till en annan disk (alternativt den i datorn, om det finns plats) för att sedan formatera disken och sedan lägga tillbaka allt igen.



Någon skrev att Mac och PC har samma prestanda idag. Det är inget annat än lögn! Visst, enligt specifikationerna får du en bättre PC för samma peng som du köper en Mac för - Men när man sedan arbetar så stämmer det inte. Det finns knappt någon PC idag (för ett humant pris) som klarar av att starta upp på mindre än 5 sek (vilket min Mac gör). Det finns ingen PC som klarar av att stänga av på mindre än 5 sek. Det finns ingen PC som klarar av att öppna Photoshop eller Premiere Pro på mindre än 5 sek. Så är det bara. Den dagen jag ser den prestandan i en PC - Då är det dags att rita ett stort kors i taket.



Verkar vara många kommentarer kring att "Mac är snygga". Visst är dom det, men det handlar nog snarare om vad som finns under skalet. Och det är helt enkelt så att; du får vad du betalar för och en dator som verkligen lever upp till sitt rykte. Köper man en PC får man en dator med bra specifikationer som har ett OS som är för krävande för sitt eget system. Det är tragiskt.



Vi kör PC på jobbet och det är rätt tråkigt att behöva sitta och vänta i timtal på att datorn ska öppna filer o.s.v. Hemma går det hur snabbt som helst, trots att PC:n här på jobbet - enligt specifikationerna - ska vara nästan dubbelt så snabb som min Mac hemma...



Har du frågor eller sådär om Mac får du självklart kontakta mig! Bistår gärna med min assistans! ;)



Lycka till!



Mvh Jacob.

2009-12-03 @ 12:21:58
URL: http://whore.blogg.se/
ellie

vi har såna i skolan och de är helt galet bra <:

2009-12-03 @ 17:08:09
URL: http://bullkalas.blogg.se/
Emilie

Jag kan säga som så att jag slängde iväg min beställning den i oktober ett par dagar efter att den nya designen släpptes och jag fick med runt en tusing i rabatt, men det är för att jag har studentrabatter as hell när jag pluggar på universitetet. Men jag är skitnöjd med min dator! :) Bilderna är skitfina, grafiken är way mycket bättre än i min pc och ja, jag älskar den :D

2009-12-03 @ 20:19:21
URL: http://vintertroll.blogg.se/
Viktoria

Mac är det bästa som finns ♥ Förutom till en del spel, men är man nörd finns det alltid att tanka sånt som folk gjort om till mac x) Å andra sidan verkar du inte vara så mycket till nörd, haha!

2009-12-03 @ 22:51:38
URL: http://letmeslipaway.blogg.se/
Caroline

Du kommer absolut inte ångra dig.

jag har haft min MAC i snart ett år och den nog ett av de bästa köp jag gjort :)

2009-12-06 @ 15:47:50
URL: http://svanemar.blogg.se/
Lina - krafla

I början hatade jag mac. vi fick också använda det i skolan. men här sitter jag med min fina imac. har dock inte nyaste versionen då jag köpte min i augusti i år. men den duger så bra den med. När du kommit in i "macvärlden" (det tar ett tag) så kommer du älska den. när du lärt dig konvertera från pc dvs. många program och så funkar ju inte till mac men det du får när du jämför mac och pc är: en dator som räcker typ tre gånger längre än pc eftersom pc segar ner sig och blir värd typ ingenting efter 2-3 år, färger som pcskärmar aldrig kan mäta sig med, komprimerad dator, alltså pc har ju inte kommit så långt i utvecklingen att de lyckats kombinera en skärm med en stationär dator. Du har alltså gjort ett helt rätt väl, tro mig :) macarna är ju gjorda för att hålla på med grafiskt, foto, bild, web, musik etc.

2009-12-06 @ 19:24:26
URL: http://krafla.blogg.se/
Jacob (igen..)

Ska försöka svara lite på din kommentar, som var ett "svar" på min kommentar tidigare här.



Det där vad gäller NTFS är klart ett problem. FAT32 är väl också ett utdött filsystem. Vet inte hur sådana diskar beter sig i Mac OSX, men jag vet att det filformatet (vad jag har lärt mig i alla fall) inte stödjer partitioner över 60 eller 80GB. Och har man då t.ex en 1TB-disk så kommer disken automatiskt att dela upp sig i 10 - 15 partitioner, vilket lär vara astråkigt.



Vad gäller den blanka skärmen ska du nog inte vara orolig. Jag har blank på min Macbook Pro och hade det även på min iMac och det är inte alls så att det speglar sig nämnvärt... Sitter just nu på ett hotell i Stockholm med stå asstarka lampor riktade nästan emot skärmen, och det funkade asbra! Dessutom kör ju Apple LED-teknik istället för LCD på alla sina nya datorer, vilket ger en märkbar skillnad. Man ser aldrig något flimmer, och alla kontraster är så jävla bra som det bara kan bli, i princip.



Om man ska jämföra så tycker jag att det är jobbigare att redigera bilder på min high-end skärm på jobbet, som vi gav nästan 25.000 kr för (inkl kalibreringsverktyg, för visso, men ändå). Den ska ju visa allt "rätt" och sådär, men den är grymt svår att arbeta med. Har än så länge inte upplevt något bättre än de två senaste Macarna jag haft... så du gör utan tvekan en oerhört bra affär!

2009-12-08 @ 21:03:29
URL: http://whore.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback