Twitter

Problem med internetanslutningen

Hej på er!

Bloggen har varit rätt död de senaste dagarna och det beror till stor del på att jag haft (och fortfarande har) problem med min internetanslutning.
Tänkte passa på att skriva ned problemet här då det kanske finns någon Mac-användare som stött på samma problem och lyckats lösa det.

När datorn försöker ansluta till mitt nätverk via Airport så står det först "AirPort har ingen IP-adress och kan inte ansluta till Internet", sedan ändras statusen till "AirPort har den egentilldelade IP-adressen 169.x.x.x och kommer inte att kunna ansluta till Internet". Har googlat på problemet och fått en hel del träffar, men har inte funnit någon fungerande lösning. Hittils har jag testat följande åtgärder:

- Dragit ut alla kablar från modemet och stängt av airporten. Låtit det vara så någon kvart innan jag kopplat på igen.
- Klickat på "förnya DHCP-tilldelning".
- Letat efter en .plist fil som ska bort, har dock inte funnit den.
- Valt alternativet "Använd DHCP med manuell adress" och skrivit in ett fungerande ip-nummer jag tidigare haft när anslutningen fungerat. Först trodde jag att problemet var löst då allt såg bra ut och internet funkade, men efter en halv minut var den glädjen över. Internet slutade fungera och statussymbolen i menyraden ändrade status till "Varning: ingen internetanslutning".

Skicka gärna ett mail till [email protected] eller posta en kommentar om du har någon erfarenhet av problemet och kanske kan hjälpa mig.

Ni får hålla till godo med att det kanske inte blir någon/väldigt få nya inlägg tills problemet är löst. Just nu är jag uppkopplad mot någon grannes router för att kunna publicera detta.

Vi hörs (förhoppningsvis) snart igen! :)

Harriet

ses snart! ;D

2011-03-16 @ 23:08:01
URL: http://strongpersonality.blogg.se/
Anonym

Har du testat att uppdatera din router till den senaste firmwaren.. (mjukvaran).. kolla in på tillverkarens hemsida så kan du se vilken version som är den senaste för din router. sedan kan du logga in på din router och se om den du har är äldre än den senaste på deras hemsida.. om så är fallet: uppdatera till den senaste. Det bör stå i manualen hur du går tillväga vid en uppdatering av mjukvaran i routern. :) Lycka till!

2011-03-17 @ 21:39:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback