Twitter

Grymt gissat!



Är riktigt imponerad över erat gissande ang. vad som gömde sig i paketet! Nästan alla hade gissat rätt på minst en av produkterna!

Rätta svaret är lampa, videokamera och mikrofon! Som ni ser är det dock inte det enda jag beställde, men det var själva huvudprodukterna. Den första som gissade alla rätt var Amanda! Grattis!

Mer ingående om vad paketet innehöll:

- Dörr CN-126 Led-belysning för videokameror
- Panasonic HDC-SD900
- Röde videomikrofon pro
- Action väska no. 1
- Dörr UV-filter 46mm
- SDHC-minneskort 16GB
- Laddset och laddningsbara AA-batterier (ej på bild)
- Daim 28g (ej på bild)


Dörr CN-126 Led-belysning för videokameror
Blev lite av ett impulsköp då den var ett tips från säljaren när vi pratade om  kamerornas prestanda i dåligt ljus. Tanken med  lampan var att den skulle användas vid filmning inomhus när det inte finns något dagsljus att nyttja. Den här tiden på året blir det dessutom mörkt väldigt snabbt (redan vid 13) här i norrland.

Det följer med 3 diffusorskivor - ett gult, ett lila och ett vitt. Jag föredrar nog det vita i alla lägen, men har bara testat i dåligt ljus inomhus. Det går även använda utan diffusorskiva om man vill ha ett spotlightliknande ljus, men då jag var ute efter ett mjukt och spritt ljus använde jag mig av diffusorskiva när jag testade det. När jag lyste rätt mot motivet (i detta fall mig själv) blev ljuset väldigt hårt och bländande, även om jag dimmade ned ljuset lite. Lyste jag istället upp mot mitt vita tak blev det mycket mjukare, men också svagare och gav lite osmickrande skuggor i ansiktet. Vet inte helt säkert om jag ska behålla den eller ej. Funderar på om jag ska satsa på softboxar istället, men det blir såklart dyrare och tar mer plats. Någon som har något tips till mig?


Panasonic HDC-SD900
Var bara någon vecka sedan jag bestämde mig för att kika på en ny videokamera. Den gamla har varit med i snart 3 år och jag kände att det var dags för en uppdatering! Panasonic HDC-SD900 vill jag ge både ris och ros. Det jag har att jämföra med nu är min gamla Sony Handycam HDR-SR10.

+
Mer vidvinkel.
Mycket bättre bildkvalité och klarare färger.
Möjlighet till helmanuell fokuskontroll (fokuseringsring).
Större och bättre touchskärm.
Möjlighet till att koppla på en extern mikrofon.
Säkrare AF i dåligt ljus.

-
Sämre grepp och glansig plastyta där man har fingrarna (är lite allergisk mot sådant, haha).
Låter mer (egentligen borde min gamla låta mer då den har inbyggd hårddisk).
Vitbalansen vill gå åt det gröna hållet, även när jag ställer in manuellt.
Pixliga menyer. Kändes som att åka tillbaka ett par år i tiden ;)
Den medföljande programvaran fungerar ej på Mac.


Röde videomikrofon pro

Mikrofon är något som jag länge velat skaffa men aldrig riktigt kommit igång med att leta efter. Så när jag hade kontakt med säljaren passade jag på att nämna att jag även sökte en mikrofon för att få ett bättre ljud rent allmänt. Blev då tipsad om denna och kollade sedan upp recensioner och videojämförelser innan jag bestämde mig för att lägga till den i beställningen. Detta är en som man sätter i blixtskon på kameran, men den ska även gå att använda löst (dock så är ju sladden jättekort så jag vet inte riktigt hur det ska gå till?).

Denna är jag väldigt nöjd med! Gäller bara att inte vara så ivrig och tro att man ska höra värsta skillnaden på en gång ;) När jag väl hittat hur jag skulle ställa in allt för bästa resultat blev ljudet kanonbra!

Amanda - min FOTORESA ♥

Oj vad roligt att jag hade allt rätt! :D Tack för länkningen! :)

2011-11-29 @ 21:41:08
URL: http://amandaslivfotovardag.blogg.se/
Linafoto

Vill också ha en mikrofon och har hört mycket bra om Röde. Ska bli spännande att se din show :D

2011-11-29 @ 22:40:44
URL: http://linafoto.blogg.se/
Sessan

Va roligt att så många gissade rätt. Hoppas du blir nöjd med vad du köpt & att de uppnår dina förväntningar.

2011-11-30 @ 09:13:01
URL: http://www.impalaa.blogg.sei
» Jarinafoto

Åh, från Cyberphoto eller? Älskar att dom alltid skickar med godis! ;D

2011-11-30 @ 14:21:19
URL: http://jarinafoto.blogg.se/
ANNAASTRID.webblogg.se

åh vad kul! jag vill också beställa en massa kameragrejer!

2011-11-30 @ 17:51:59
URL: http://annaastrid.webblogg.se/
Jeanette

åh vilken fin blogg du har :)

hoppas allt är bra.

2011-11-30 @ 19:55:33
URL: http://jeanettem.blogg.se/
Ellen

Åh, vilken fin blogg! Älskar bilden i din header :)

2011-12-01 @ 09:31:23
URL: http://ttypisktellen.blogg.se/
Felix

Hade 1 rätt iaf ;)

2011-12-01 @ 22:34:24
URL: http://hff.webblogg.se/
Anonym

Du kan väl filma med din systemkamera? :)

2011-12-02 @ 14:40:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback