Twitter

Hur kan man vara så oproffsig?

Som jag skrev i mitt förra inlägg är jag missnöjd med färgningen av utväxten som jag gjorde hos frisören i slutet av september. Jag har gått och tänkt mycket på att utväxten fortfarande syns och folk har sagt/skrivit att jag borde gå tillbaka och be att få det fixat eller pengarna tillbaka.
 
Idag tog jag mod till mig och ringde till salongen (har telefonskräck när det kommer till att ringa folk jag inte känner). Jag berättade lite kort om det hela och hon jag pratade med lät positiv och sa att det ska nog gå att fixa så jag blir nöjd. Hon skulle sedan be min frisör (som befann sig i en annan lokal) ringa upp mig.
 
Någon timma senare ringde frisören. Det här är bland det värsta samtal jag varit med om. Hon lät allmänt oförstående, påstod att hon inte gjort något fel och att det var JAG som gjorde att det blev som det blev? För att ni ska få en bättre inblick i vad som hände hos frisören kommer här lite historia:
 
Jag skulle få min utväxt färgad med en intensivtoning. Hon hade sett att jag tidigare köpt Wella's Color Touch nr 6.0 (ljusare brun) och 5.0 (mörkare brun) hos dem och frågade om jag ville köra på någon av dem, och jag svarade att 5.0 borde bli bra då det var den jag använde sist jag färgade botten. Resultatet blev en ljusbrun/grå utväxt mot mitt resterande mörkbruna hår. Det har aldrig någonsin ens blivit i närheten av så ljust då min moster färgat med samma nyans så jag gissar det var kombitionen av för lite med färg och för kort verkningstid som gjorde att det blev så misslyckat.
 
Vi började diskutera om att lägga på ännu en intensivtoning. Hon trodde att en 4.0 (mörkare) skulle bli bra och sa att mina redan färgade längder är som en 4.0. Jag svarade att jag var rädd att det istället skulle bli för mörkt och att en 5.0 kändes som ett säkrare kort. Då blev hon osäker och frågade två frisörkollegor om hjälp, varav jag minns en av dem tyckte 5.0 men att man kanske skulle ta en kortare verkningstid. Det blev en 5.0 som jag önskade. Har dock ingen bra koll på vad verkningstiden hamnade på då jag inte tog tid själv men enligt henne hade vi full verkningstid båda gångerna. Detta är något jag är skeptisk till.
 
Bilden ovan togs 3 dagar efter frisörbesöket. Fortfarande en synlig utväxt.
 
Åter till samtalet. Hon fortsatte "köra över" mig med att hon tydligt hade sagt att mitt hår var en 4.0 och att hon hade de andra iblandade frisörerna med sig. Ursäkta? Om hon nu var så säker på att 4.0 skulle bli bra, varför kunde hon inte bara ha sagt det då när jag satt där osäker i frisörstolen? Jag hade inte direkt förbjudit henne att ta den mörkare nyansen, jag hade bara sagt att jag var rädd att det skulle bli för mörkt. Och hon gjorde mig ju inte mindre osäker över hennes kompetens då hon var tvungen ta hjälp av andra frisörer?
 
Har hon ens pratat med de andra inblandade om detta efter mitt besök är också en undran? Hon sa att de också tyckte som henne vilket är bullshit. Vet ju att en av dem tyckte som jag. Hennes sista argument var att det gått för lång tid (2 veckor imorgon) och att hon då skulle behöva färga över 2 utväxter istället för en. Vad spelar det för roll? Det handlar om MILLIMETER, och att denna minimala nya utväxt skulle bli snäppet ljusare än den redan färgade utväxten gör mig inget.
 
Sedan dag ett efter frisörbesöket jag gått och velat fram och tillbaka om jag ska ringa/gå dit och berätta om mitt missnöje, och det av anledningen att jag inte vill framstå som jobbig/bitter och att jag varit rädd att något sånt här ska hända.
 
Innan vi avslutade samtalet sa hon att jag får komma dit om jag vill prata mer varpå jag frågade om det fanns något de ens kunde göra åt saken. "Jo det kan vi, men då får du stå för kostnaden" blev hennes svar. Jo men absolut, jag har liksom redan betalat 700 spänn för en misslyckad toning! Har aldrig någonsin varit i kontakt med en sådan oproffsig frisör. Jag kände mig frustrerad, oförstådd och ledsen. I slutet av samtalet fick jag kämpa med att hålla mina känslor i styr. Sekunden efter jag lagt på luren brast jag ut i gråt. Hur fan kan man jobba som frisör och bete sig såhär mot kunden?
 
Skickade ett kort sms till Erik som sedan envisades med att komma förbi efter jobbet. Berättade hela historian och han blev nog mer irriterad än jag själv. Han erbjöd sig ringa och klaga vilket han fick, men chefen var inte där så Erik ska bli uppringd någon gång i veckan. Är så otroligt tacksam över hur han ställer upp för mig, oavsett vad det gäller. Hade aldrig ringt dit igen själv. Jag är inte tillräckligt envis eller bra på att prata för mig och vill inte behöva växla ett ord med den här frisören igen.
 
Det här blev en väääldigt lång text och jag tror få kommer orka läsa hela. Men jag kände jag behövde skriva av mig. Är du en av de tappra som läst ända hit - lämna gärna en kommentar om din syn på det här, det uppskattas verkligen!
 
Skulle ni vilja ha någon uppföljning om hur det gick sen när min vän pratat med chefen?
 

Emma B.

Men guuuud! vad är de för fisör/salong? Så beter man sig väl inte om man jobbar med service? Kunden har ju alltid rätt! Jag tycker INTE du ska behöva betala för en ny omfärgning och hoppas innerligt du driver de vidare. Hallå? En sådan utväxt ÄR INTE ACCEPTABEL om de är färgat hos fisör. Vill de inte göra en ny gratis färgning tycker jag att du ska kräva pengarna tillbaka och säga att du går till någon annan salong och fixar det. Kontakta allmänna reklamations nämnden om de inte ger sig. Skulle jag gjort.

Vill gärna läsa en fortsättning. Detta gjorde mig upprörd! Att folk kan göra så? herregud....

2012-10-08 @ 20:17:42
URL: http://emmasviktiga.blogg.se
Lylv

Kan inte annat än att hålla med om att det är helt oacceptabelt att behandla sin kund på det sättet. Frisöryrket är ett serviceyrke och då ska man behandla kunden därefter. Det spelar egentligen ingen roll varför du inte är nöjd. Är du inte det, ska du ha rätt att rätta till frisyren utan att behöva betala för det!! Jag hoppas verkligen att det löser sig så att du slipper att vantrivas med ditt hår!

Vill jättegärna läsa fortsättningen på den här historien!

Svar: Precis! Servicen är så otroligt viktig, är den inte bra tappar de kunder och får mycket troligt dåliga rykten om sig. Jag hade kunnat hänga ut dem med namn här på bloggen och vips så har de tappat fler kunder. Nu är jag inte så fräck att jag gör det i första taget, vill försöka få det här löst innan jag ens funderar på att göra något sådant. Hoppas verkligen att jag får pengarna tillbaka, känner ingen lust att gå dit igen och träffa på frisören jag hade...
SANTAPOLA

2012-10-08 @ 20:25:56
Michaela

Men gud vilken frisör!!
Min kompis har vart med om något liknande: Hon hade svart hår och gick till frisören för att hon ville ha brunt istället. Hon frågar då om det går att ordna på en frisörtid eller om det vore bättre om hon gick tillbaka flera gånger. Frisören säger då att detta fixar hon på en tid, min kompis är lite tveksam då hon har färgat håret svart i flera år och frågar om det inte vore bättre med två gånger istället i alla fall för hon vill inte gå därifrån i oranget hår då det är bröllop till helgen där. Frisören blir lite sur och säger bestämt att det går bra... Min kompis går därifrån med oranga FLÄCKAR i håret. Besviken så går hon in nästa dag och klagar, frisören säger då att hon insisterade på att det skulle ta flera gånger att färga och hon vill inte göra något åt min väns hår...
Med lite klagan till chefen och inblandning av flera andra så fick hon pengarna tillbaka och en gratis färgning till.

Haha förlåt för en lång kommentar :p men tänkte bara säga att det fungerar om man klagar, även om man inte borde behöva! Men jag vill gärna höra en uppföljning :)

Svar: Jag har inga som helst problem med att din kommentar är lång, det är bara kul när folk engagerar sig!
Oj så sjukt! Tur hon fick något tillbaka i slutändan. I jämförelse med det din kompis var med om känns min misslyckade utväxt-färgning som ett rätt litet dilemma, men börjar man sedan tänka på hur mycket pengar man gjort sig av med känns det inte så litet längre. Tur jag har en envis vän som hjälper mig att kämpa för min rätt. Uppföljning kommer! :)
SANTAPOLA

2012-10-08 @ 20:28:43
URL: http://mstromgren.blogg.se
Elin

Jag tycker att när det finns så många företag som förmedlar samma tjänster till samma priser så är servicen så himla viktig. Jag kan gå nästan enbart på det! Det är tur att du, precis som jag, har någon som står upp för dig och tar kampen. Jag hade nog aldrig vågat ringa första gången ens...

Svar: Håller med dig helt och hållet! Bara här i lilla staden Skellefteå finns det otroligt många frisörer att gå till, konkurrensen är stenhård och då blir servicen extra viktig. Tycker verkligen frisören jag hamnade hos att det är värt att agera sådär med tanke på konsekvenserna? De tappar minst en kund och de kan få ett dåligt rykte om det sprids - vilket gör att fler undviker salongen eller just den frisören. Jag har betalat över 700 kr för bara färgningen och de ska ställa upp tills jag är nöjd, oavsett om det gått två veckor för att jag gruvat mig över att ta kontakt med dem. Ja det är verkligen tur att jag har det, man vill ju inte att de ska komma undan så lätt och kämpa för sin rätt!
SANTAPOLA

2012-10-08 @ 21:15:31
URL: http://svartspets.blogg.se
klara

Jag läste hela och jag tycker att du har rätt! Som du själv skriver, väldigt oproffsigt av henne.

Får man fråga vilken salong/frisör det var? Så man inte råkar gå dit själv.

Svar: Tack! Trodde knappt någon ens skulle kommentera mitt långa inlägg... men tydligen går det hem när det blir lite drama ;)
Vill inte skriva ut det här i första taget, men kan skicka ett sms om du vill? Har du samma nummer som tidigare?
SANTAPOLA

2012-10-09 @ 00:01:25
URL: http://klarahe.blogg.se
Malin Lundström

Jag läste hela och jag kan bara hålla med dig om att du har rätt! Det var verkligen oproffsigt gjort av henne. Jobbar man inom serviceyrken och har hand om kunder så ska man behandla kunder rätt. Och inte som denna frisör!

Hör gärna slutet på denna historia.

Svar: Hoppas chefen läxar upp frisören efter detta, som hon skötte detta är helt oacceptabelt. Uppföljning kommer!
SANTAPOLA

2012-10-09 @ 11:52:41
URL: http://moppan.blogg.se
Victoria

Fy f** vilken frisör, så beter man sig verkligen inte om man vill ha tillbaka sina kunder. Hoppas du byter frisör efter detta. Vill gärna veta hur det går.

Svar: Kommer nog inte ens gå tillbaka till den salongen efter det här. Var första och sista gången jag gick till den frisören i alla fall.
SANTAPOLA

2012-10-09 @ 12:56:56
URL: http://www.impalaa.blogg.se
ViktoriaCaroline

fy vilken oproffsig frisör!Hoppas verkligen att det ordnar sig för dig :)

2012-10-09 @ 17:25:17
URL: http://ViktoriaCaroline.myshowroom.se
Photos by Sigemo

Självklart!

2012-10-09 @ 20:57:56
URL: http://photosbysigemo.webblogg.se/
Elin

Självklart läser man hela, blir ju upprörd så in i bomben!! Förstår din telefonskräck, har precis samma och ha också svårt att stå på mig, särskilt när motparten är bra på argumentera tillbaka:P
Håller absolut med om att frisör är ett serviceyrke och då har kunden alltid rätt, har som policy på det företag som jag jobbar åt att om kunden är på något sätt missnöjd så ska vi reklamera. En nöjd kund är en nöjd kund men en missnöjd kund är lika med tio missnöjda kunder för liksom du så kan man inte hålla tyst om det, man bara måste sprida det vidare.
Så stå på dig och tur har du som har en vän som mer än gärna tar dig på axeln och står bakom dig:) Lycka till!!

2012-10-11 @ 10:24:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback