Twitter

Nyårsmaten

 
För min del blev det en väldigt lugn nyårsafton tillsammans med Erik, inte riktigt vad jag hade tänkt mig från början men det kändes faktiskt bra ändå. Vi gick mot strömmen och sket i att klä upp oss, skönt att slippa klädångesten (som jag visserligen ändå hann få en liten dos av innan min nyårsafton var färdigplanerad). Däremot lagade vi oss en riktig finmiddag dagen till ära, såhär såg menyn ut:
 
Förrätt
Rostat bröd med räkor och citronmajonäs (som jag skippade då jag inte gillar majonäs) toppat med en dillkvist.
 
Huvudrätt
Honungsmarinerad fläskfilé med potatisgratäng, egengjord sås och grönsaker.
 
Efterrätt
Glasstårta, chips, ostkrokar, nötter, godis och gofika (som vi inte orkade pga för mätta efter maten, haha).
 
Förrätten fick okej i betyg av mig medan Erik älskade den då han suktat efter just räkor på rostat bröd i flera dagar. Huvudrätten däremot, otroligt lyckad enligt oss båda! Det roliga är att vi inte hade något specifikt recept vi följde helt och ingen av oss hade gjort varken potatisgratäng eller någon liknande sås tidigare - och ändå blev det så bra! Såsen gjorde jag på oxfond, soja, grädde, steksky, vatten, maizena, lite smör, salt och peppar. Följde kanske ett halvt recept och chansade därefter, minst sagt imponerad över min insats!
 
Hade ni ett bra avslut på 2012? Vad gjorde ni? :)

Victoria

Nom nom så gott det ser ut att vara.
Min familj var här så vi var 3 vuxna & 2 barn i en liten 2:a. Vi åt kalkon, såg bingo lotto, var in till Norrköping & såg fyrverkerier & skålade in 12-slaget i pommac.

2013-01-03 @ 23:10:32
URL: http://www.impalaa.blogg.se
M ä r t h a . V

Gott! :3

2013-01-03 @ 23:55:59
URL: http://www.mvphotos.blogg.se/
Adine - fotograferande lärarstudent

Mysigt med en lugn nyårsafton :) Och kul att maten blev så lyckad!

Jag och Tom var hos mina föräldrar och vi var hundvakt åt syrrans schäfervalp (7 månader). Så vi fick det lugnt men vilt samtidigt :P Största oron var över hur hunden skulle reagera på fyrverkerierna. Men som tur var blev hon inte rädd, utan det var mer vaktinstinkten som tog i och hon morr-skällde då och då ;) Vi åt en god middag och efterrätten bestod av hemmagjord glass!

2013-01-04 @ 00:35:21
URL: http://justbeingmyself.blogg.se
Ellen (alatariel)

Mums ser super gott ut! :3

2013-01-06 @ 15:42:00
URL: http://alatariel.papper.fi

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback