Twitter

Defekt hårddisk

 
I höstas gick företaget Apple ut med en nyhet. De hade upptäckt att vissa 1 TB Seagate-hårddiskar som använts i iMac som sålts från oktober 2009 till juli 2011 är defekta och kan sluta fungera. Om ens dator var drabbad skulle man få hårddisken utbytt utan kostnad. Även om garantin gått ut skulle de byta ut den gratis och då gällde till och med den 12 april som förlängd giltighetstid.
 
Jag fick reda på det här av en vän kort efter att nyheten hade släppts. Min iMac beställdes november 2009 och hade just den hårddisken så jag kollade upp om den var drabbad - bingo! Jag kan erkänna att jag blev lite bitter. Det kändes mest bara jobbigt och omständigt, så jag började skjuta på det. Allt eftersom tiden gick började jag glömma bort det också... tills för någon vecka sedan då jag kom att tänka på det igen och fick lite småpanik över att 12 april helt plötsligt låg så nära.
 
Gick till en Apple-återförsäljare här i stan för att meddela att min dator var drabbad och få mer information, sedan ägnade jag timmar åt att hitta en bra hårddisk till säkerhetskopiering av datorn. Därefter kollade jag upp så att viktiga filer och mappar fanns på minst en av mina andra externa hårddiskar (bra med dubbel backup om något skulle gå fel med säkerhetskopieringen), rensade och sorterade i datorn. Helt sjukt vilken röra jag ställt till med under dessa år, nästan ingen ordning alls! Sent i söndags kväll påbörjade jag min första Time Machine backup, drygt 7 timmar tog det. Dagen efter formaterade jag datorn för säkerhetens skull innan jag lämnade in den igår.
 
Nu är jag bara glad och otroligt lättad över att jag tog tag i detta och får hårddisken utbytt till en ny och fräsch som troligen är mycket bättre. Jag tror faktiskt att min hårddisk kan ha varit nära på att ge upp. Den har låtit när den tänkt (vilket Mac-datorer vanligtvis inte gör) och hakat upp sig/gått segt ibland trots ett RAM på 8 gb. Ser fram emot att se och höra hur den nya hårddisken beter sig!
 
Det känns såklart lite tomt men samtidigt skönt att vara utan min kära iMac nu och ett par dagar framåt. Jag har ju fortfarande min MacBook Air och iPhone att surfa på, ingen abstinens här inte ;)
 
Någon av er som haft en drabbad iMac? Märkte ni i så fall av någon skillnad efter bytet av hårddisken?

P I X E L I E - Erica Pettersson

Vad skönt att ha sakerna på hårddisken säkrade :)
Min hårddisk gick sönder för två år sedan (har i och för sig en PC), och då var jag oerhört tacksam över att alla bilder låg på en av de externa :D
Och förra året gick en av mina externa hårddiskar sönder, men "tur i oturen" så var det den där jag bara har film och musik.
Har varit väldigt tacksam genom åren över att ha en lillebror som är duktig på datorer... ;)

2013-04-11 @ 11:24:24
URL: http://pixelie.webblogg.se
Victoria

Detta med säkerhetskopieringen man kan göra på iMac, hur ska man göra & vart sparas det? Har iof allt på min externa hårddisk.

Svar: Vill man ha en säkerhetskopia på sin iMac (då skapas en kopia på ALLT, hela systemet) skaffar man en extern hårddisk som är kompatibel med Time Machine eller Apples egna Time Capsule. Jag valde extern hårddisk då det blir mycket billigare. Två saker att tänka på är att tänka på är den helst ska ha minst dubbelt så mycket lagringsutrymme som man utnyttnar på iMacen och att hårddisken endast ska användas till säkerhetskopiering av datorn, man bör inte lagra annat på den. När jag kopplade in hårddisken fick jag direkt frågan om jag ville använda den med Time Machine, sedan sköttes resten med automatik. Väldigt enkelt! Fortsätter man ha hårddisken ikopplad efter första säkerhetskopieringen kommer Time Machine fortsätta göra säkerhetskopieringar på ändringar man gjort med jämna mellanrum. Här kan du läsa mer: http://support.apple.com/kb/HT1427?viewlocale=sv_SE
SANTAPOLA

2013-04-11 @ 15:14:38
URL: http://impalaa.blogg.se
Victoria

Låter smidigt, får låta sambon läsa & förklara mer för mig.

2013-04-11 @ 20:16:15
URL: http://impalaa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback